'Juíst nu het goed gaat, is veel inspanning nodig'

VVN-directeur Van der Eijck wijst op stijgend aantal gewonden

VVN-directeur Linda van der Eijck (41) noemt de bezuiniging van 50 procent op haar organisatie 'moeilijk te verkroppen', gezien de bedragen die dit kabinet aan wegen uitgeeft.

Critici zeggen: 'Het aantal verkeersdoden is op dit moment historisch laag. Jullie zijn eigenlijk niet meer zo nodig.'
"Dan maak ik de vergelijking met topsport. Als Sven Kramer alles wint, vergt het juist inspanning om die plek te behouden. Daarbij komt dat het aantal ziekenhuisgewonden niet daalt. Dat was in 2010 met zo'n 18.000 juist hoger dan in 2009. Er is nog zoveel werk te doen. Tijdens een bezoek aan de Haagse Schilderswijk bleek bijvoorbeeld dat veel jongeren niet kunnen fietsen. Zolang dat nog het geval is, hebben wij bestaansrecht."

Dubbelt zoiets niet met de activiteiten van de Fietsersbond? Hebben jullie wel eens aan een fusie met die bond gedacht?
"Nee, want wij richten ons op verkeersveiligheid en zij alleen op fietsers. Zij houden zich bezig met routekaarten en dat soort zaken. Natuurlijk kom je elkaar wel eens tegen, maar dat geldt ook voor het bedrijfsleven en de alcoholbranche. Daar gaan we toch ook niet mee fuseren?"

Wat is jullie bijdrage eigenlijk aan de daling van het aantal verkeersdoden?
"Het is heel moeilijk om een een-op-eenrelatie te leggen, maar uit een onderzoek dat het ministerie in 2010 deed naar het effect van subsidie, kwamen wij goed uit de bus. Dat komt doordat wij al heel vroeg beginnen met examens op basisscholen."

Het werk van al die vrijwilligers, zo'n vijfduizend in totaal, zou in gevaar komen door de geplande bezuiniging. Maar werken vrijwilligers niet gratis?
"Het is echt een illusie om te denken dat vrijwilligerswerk niets kost. Al dat werk faciliteren en het moderniseren van de spullen, kost veel geld."

Het publiek kent jullie vooral van de (BOB-)campagnes. Hebben die wel effect?
"Omdat we sinds drie jaar een erkend goed doel zijn, kunnen we naar verhouding goedkoop aan zendtijd komen. Het kost ons maar een fractie van de 6,6 miljoen euro die we jaarlijks aan communicatie uitgeven. En effect heeft het zeker. In het bijzonder voor onze naamsbekendheid. Die hebben we hard nodig, omdat we door de bezuiniging tegenwoordig meer leden moeten vinden."

Het gaat er natuurlijk om dat die spotjes een gedragsverandering teweeg brengen.
"Uit onderzoek blijkt dat dat lukt. Zo sloeg de campagne 'Laat je niet afleiden' die we in 2010 hebben gevoerd, goed aan. Iedereen paste het gedrag aan, behalve forenzen. Die weten dat ze onderweg van de navigatie af moeten blijven, maar zitten er toch aan."

Hebt u vertrouwen in het protest in de Kamer?
"Het klinkt geweldig, maar ik moet het nog zien, want in de brief van de minister staat alles al zwart op wit."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden