Jubelorkanen voor Jaap van Zweden en Robert Holl in ’Parsifal’

Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, solisten olv Jaap van Zweden met ’Parsifal’ van Wagner op 11/12 in ZaterdagMatinee Concertgebouw Amsterdam. Te horen en zien op www.zaterdagmatinee.nl

Zij kwamen zaterdagavond na negenen als laatsten de trap in het Concertgebouw af, en voor hen zwol de jubel het hevigst aan. Robert Holl en Jaap van Zweden hadden dan ook in de zes uur durende ZaterdagMatinee het meeste werk verricht in Wagners ’Parsifal’. Holl als een ideale Gurnemanz, Van Zweden als een opwindende loods door de partituur.

Na ’Lohengrin’ (2008) en ’Die Meistersinger von Nürnberg’ (2009) mocht Van Zweden nu dus ’Parsifal’ dirigeren. In de actuele discussie over de omroeporkesten kun je afvragen of het Radio Filharmonisch Orkest dit repertoire wel moet doen. Daar hebben we immers De Nederlandse Opera en de Nationale Reisopera al voor. Bovendien zette de Matinee in 1992 en 1993 ook al ’Parsifal en ’Lohengrin’ op het affiche, op verzoek van de toenmalige chef-dirigent van het RFO, Edo de Waart.

Maar de zaal stroomt steeds mud- en mudvol en zaalbezetting is toch één van de criteria waarmee staatssecretaris Halbe Zijlstra (OCenW) gaat werken? De vraag is bovendien geheel onzinnig gezien het enorme enthousiasme van al die drommen liefhebbers. En hoe vaak komt het bij DNO nou voor dat in één productie Wagnerzangers van het formaat van Katarina Dalayman, Falk Struckmann, Robert Holl en Klaus Florian Vogt naast elkaar staan? Dit was kortom weer eens zo’n typische, eenmalige en unieke Matinee-bezetting die je in Nederland nergens anders tegenkomt. Hulde voor de casting.

Het leek er in het begin trouwens helemaal niet op dat dit zo’n gedenkwaardige gebeurtenis zou worden. De geheimzinnige, mystieke sfeer was in het voorspel tot de opera ver te zoeken. Van Zweden kwam hier al te nuchter uit de startblokken, wel met een technisch perfect spelend RFO, maar zonder die ’heilige’ walm die over deze muziek moet liggen. En het duurde wel even voor die mystieke ziel de uitvoering binnensloop. Maar het is dan ook schier ondoenlijk om bij zo’n ’eerste keer’ (Van Zweden dirigeerde de opera nog nooit) alle ’Parsifal’-geheimen te ontrafelen. Aan het slot kwam hij er met behulp van een fantastisch zingend Groot Omroepkoor – wat een topsopranen! – wel héél dicht bij.

Holl zong de lange, lange rol van Gurnemanz zo’n dertig keer, onder andere onder leiding van Boulez in Bayreuth in de ’idiote’ regie van de inmiddels overleden Christoph Schlingensief. Holls tekstbehandeling is ongeëvenaard en hoewel hij iets te weinig de gekwelde man speelt, was zijn interpretatie om in een gouden lijstje te zetten.

Gekweld was de Amfortas van Struckmann in elke vezel van zijn stem en lijf. Onvoorstelbaar waar deze bariton de kracht vandaan haalt. Als de Kundry van Dalayman in het begin het woord ’Balsam’ zingt, weet je dat het goed zit. Elke letter wordt gewogen en in de tweede akte pakt ze met grote allure uit. Vogt is in de titelrol ontroerend (slot tweede akte!) met een helder en ’schoon’ geluid. Jammer dat de radioluisteraars een half uur misten vanwege een verdraaid kabeltje. Heruitzenden!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden