Journalist moet met zijn tijd meegaan

Oudere journalisten reageren te defensief op vernieuwingen in hun vak. Dat meent Alexander Pleijter, docent journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden en een van de auteurs van het boek ’Crossmediale journalistiek en redactie’. Gisteren was de presentatie.

Christian le Clercq

Het debat tijdens de boekpresentatie had als thema: ’Helpt de oude journalist zijn vak om zeep?’ Wat vindt u?

„Die vraag is prikkelend geformuleerd. Ik vind dat oudere journalisten te defensief reageren op nieuwe ontwikkelingen. Internet bestaat nu zo’n vijftien jaar en pas kortgeleden zijn redacties in beweging gekomen. Daar zit meestal geen lijn in, waardoor plannen mislukken. De onderwerpen van blogs op krantensites zijn vaak volstrekt willekeurig. Omdat geen enkele krant bij de komst van internet het initiatief heeft genomen, zie je dat een site als Nu.nl de best bezochte van Nederland is. Als je niet achterop wilt raken, moet je meedoen.”

Gedrukte media proberen commercieel te handelen. Maar wat wil het publiek?

Oudere journalisten proberen nu krampachtig het gedrukte medium overeind te houden. Een deel van het publiek hecht daar zeker waarde aan, maar groeit ook mee met technologische vernieuwingen. Het is geen óf óf, maar én én. Het publiek wil diepgravende achtergrondverhalen en duiding van de journalist. Maar dat moet samengaan met filmpjes, grafieken, interessante links en de mogelijkheid om te reageren: een crossmediale aanpak. De lezer is steeds minder tevreden met een kaal stuk.”

Uren op een computerscherm lezen. Zitten mensen daar op te wachten?

„Niemand vindt dat prettig. Zeker niet achter een vaste computer op een bureau. Maar iedereen weet dat de iPad en soortgelijke apparaten er aankomen. Achtergrondinformatie leveren kan prima met nieuwe technologie.”

Wat moeten redacties nu doen?

Er moet een breed gedragen plan worden opgesteld waar iedere redacteur aan meedoet. Bij de meeste kranten is maar een handjevol journalisten actief op internet. Burgerjournalistiek moet ook serieus worden genomen. Belangrijke nieuwsmomenten worden tegenwoordig vaak door gewone mensen vastgelegd. Daar moet je als redactie gebruik van maken. Met name jongeren schrijven vaak op blogs over wat ze meemaken.”

Moeten alle journalisten gaan bloggen?

„Ik zou dat elke journalist adviseren. Bloggen geeft de journalist een gezicht. Lezers weten dan wie bij een krant op een bepaald gebied expert is en daarmee kun je je als dag- of weekblad onderscheiden. Nu.nl brengt vooral op anonieme wijze nieuws. Het publiek verandert niet revolutionair, dus voor een journalist is dat ook niet nodig. Maar de afwachtende houding van veel oudere journalisten zorgt ervoor dat andere partijen er met de buit vandoor gaan.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden