Jorritsma pareert kritiek Kamer op onderzoek Bijlmerramp

Van onze verslaggevers DEN HAAG - Minister Jorritsma (verkeer en waterstaat) ziet nauwelijks mogelijkheden om vliegtuigen met ernstige technische problemen te verbieden over dichtbevolkte gebieden te vliegen. Vooral de wens van de piloot en de windrichting bepalen welke route wordt gevlogen.

De minister antwoordt dit op vragen die haar drie weken terug zijn gesteld bij eerste discussieronde over de Bijlmerramp. Alle fracties, op de VVD na, uitten toen kritiek op het onderzoek naar de ramp en vroegen om aanvullende maatregelen om herhaling te voorkomen.

Jorritsma wijst er op dat per jaar door vliegtuigongelukken ongeveer duizend passagiers om het leven komen en 15 tot 20 mensen op de grond. “Het risico voor de passagiers is derhalve aanzienlijk groter.”

De minister neemt daarmee een standpunt in dat strijdig is met de visie van onder meer het onderzoeksbureau Rand. Dat heeft een veiligheidsstudie voor Schiphol verricht en stelt dat passagiers vrijwillig voor dat risico kiezen, terwijl omwonenden er aan worden blootgesteld zonder dat zij daar iets aan kunnen doen.

Over de cockpit voice recorder, die officieel nooit is teruggevonden, zegt de minister nu dat die waarschijnlijk per ongeluk bij een schroothandelaar is terechtgekomen en daar al kort na de ramp is omgesmolten. Eerder verklaarde zij dat de recorder waarschijnlijk op een vuilstortplaats was beland.

Overigens beweert een brandweerman dat hij de recorder in een container heeft gegooid die naar Schiphol is gebracht. De man is daarover nooit serieus verhoord en kreeg na zijn uitlatingen erover een spreekverbod. Dat verbod is volgens de minister bedoeld geweest “om de voorlichting te kanaliseren”.

De minister ontkent dat de motoren die van het rampvliegtuig zijn afgebroken, op de radar van Schiphol te zien zijn geweest. De zogeheten secundaire radar van Schiphol reageert namelijk alleen op signalen die door een transponder aan boord van een vliegtuig worden teruggestuurd en motoren hebben geen eigen transponder. “De afvallende motoren waren dus voor de verkeersleiding niet zichtbaar” aldus de minister.

Zwarte doos Ook de minister blijkt niet te kunnen verklaren waarom de radar van Schiphol en de flight data recorder (de zwarte doos) elkaar tegenspreken over de eerste minuut na het afbreken van de motoren. Volgens de radar vloog het toestel na het verlies van de motoren nog een kleine minuut rechtuit; de zwarte doos geeft echter aan dat al na ongeveer tien seconden een bocht terug richting Schiphol werd ingezet. De minister meent desondanks dat de twee lezingen “uitstekend met elkaar correleren”.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden