Jorritsma: D66 gunt HSL geen toekomst

DEN HAAG - De echte buit was dinsdagmiddag al binnen. Ook de Eerste Kamer stemt in met de aanleg van een hoge-snelheidslijn door het Groene Hart. Maar laat in de avond nam het debat een opvallende wending. Minister Jorritsma van verkeer en waterstaat (VVD) zwaaide met haar portefeuille. Dat was in deze kabinetsperiode in de senaat een primeurtje.

Niet bekend

Jorritsma deed dat wel. Ze noemde de motie zelfs echt onaanvaardbaar. Want volgens haar was de toekomstwaarde van de HSL in het geding.

In de motie, ondertekend door een brede meerderheid bestaande uit D66, PvdA, CDA en GroenLinks, vroegen de partijen de minister op het stuk ten noorden van Rotterdam niet zo absoluut vast te houden aan de maximumsnelheid van 300 kilometer per uur. Als die zogenoemde ontwerpsnelheid wat lager zou worden, dan zouden de bochten wat scherper kunnen waarmee het traject zou worden verkort, motiveerde D66-senator Vrisekoop de motie. Nog een voordeel: de tunnel door het Groene Hart kan dan smaller worden, en dat scheelt ook weer 400 miljoen gulden.

Jorritsma verweerde zich krachtig. Die cijfers van Vrisekoop klopten niet. Hoogstens zou er 100 miljoen te besparen zijn en daarvoor moet er maar liefst 100 kilometer van de ontwerpsnelheid af. Dat zou zij in elk geval nooit meemaken.

Ze wees er ook op dat ze 'dat ding', zoals ze het ruim acht miljard kostende project ook wel noemt, niet voor vandaag of morgen bouwt maar voor een verre toekomst wanneer er mogelijk nog veel snellere treinen zijn. Daarom ligt die ontwerpsnelheid ook internationaal zo hoog, zei Jorritsma. En dat bedoelde ze met 'de toekomstwaarde' die wordt aangetast als de sporen niet geschikt gemaakt worden voor de allersnelste treinen.

Naast de inhoudelijke bezwaren noemde Jorritsma een aantal procedurele die misschien nog wel zwaarder wogen. Als ze de snelheid zou verlagen dan moest ze weer naar de Tweede Kamer. Die heeft dit jaar de planologische kernbeslissing over de HSL goedgekeurd en Jorritsma kan daar nu niet eigenstandig in gaan sleutelen, ook al wil de senaat dat nog zo graag. CDA'er Baarda kon dan wel zeggen dat het helemaal niet zo abnormaal is als een minister terug moet naar de Tweede Kamer, Jorritsma meldde: “Alles kan maar ik ben er niet toe bereid.”

Ze had maar één oplossing: de indieners moesten de motie intrekken. D66 zette daarop fractievoorzitter Schuyer in. Die deed een toenaderingspoging. Eigenlijk ging het de indieners alleen maar om de situatie bij de tunnel bij Hoogmade, dat die een beetje beter werd ingepast. En eigenlijk was het verzoek alleen maar een beetje soepel om te springen met de ontwerpsnelheid. Maar zolang de tekst van de motie was zoals die was kon Jorritsma daar niks mee. Dus volgde weer het onaanvaardbaar. Maar in die geheel andere uitleg van Schuyer zit wel de oplossing van het probleem. Jorritsma zei dat ze er geen moeite mee zou hebben als de senaat zou vragen om 'de nodige flexibiliteit' bij Hoogmade. Maar dan moest dát in de tekst staan. D66 zei daarover nog eens met de fractie te moeten praten, en ook zal er tussen de verschillende partijen nog wel gebeld moeten worden.

Het valt evenwel niet te verwachten dat de senaat het volgende week, als het debat wordt hervat, hoog zal opspelen. Jorritsma kondigde al aan de motie naast zich neer te zullen leggen als zij wordt aanvaard. Dat mag, al kan een minister zich dat niet te vaak permitteren. De Tweede Kamer begint het bij voorbeeld behoorlijk te irriteren dat Jorritsma nog steeds een motie voor een spoortunnel bij Delft niet heeft uitgevoerd en dat ze ook niet bereid is tot aanleg van een verdiept spoor bij Abcoude.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden