Joris Driepinter overdreef, met zijn drie glazen melk

Melk is sinds reclames in de jaren tachtig onze 'witte motor'. Senioren kennen Joris Driepinter nog, het jochie dat drie glazen per dag adviseerde. Moet dat nou echt, vraagt een lezer zich af.

"Die hoeveelheid van drie glazen melk per dag is een reclamecampagne van de melkindustrie", begint Patricia Schutte van het Voedingscentrum het gesprek. "Wij raden ongeveer 450 milliliter zuivel aan per dag, dat zou je binnen kunnen krijgen door drie glazen melk te drinken." Maar nodig is dat niet: veel mensen krijgen ook al zuivel binnen door hun boterham met kaas te beleggen en een bakje yoghurt te eten bij het ontbijt.

Melkproducten zijn voor Nederlanders een belangrijke bron van vitaminen, mineralen en eiwitten, benadrukt Schutte. Sommige van die voedingsstoffen zijn ook gemakkelijk uit ander voedsel te halen; eiwitten zitten bijvoorbeeld in vlees, veel vitamines in groenten en fruit.

Wie binnen ons eetpatroon van vlees, aardappelen en groente te weinig melk drinkt, zal vooral moeite hebben de hoeveelheid calcium die melk bevat te vervangen. Het mineraal zit bijvoorbeeld ook in noten, maar daar moet je volgens Schutte wel heel erg veel van eten wil je een glas melk vervangen.

Ons lichaam heeft calcium nodig voor de opbouw van botten en het gebit. Ook is het belangrijk voor een goede werking van ons zenuwstelsel, onze spieren en stolling van bloed. Hoe meer calcium jonge kinderen binnenkrijgen, hoe langer de botten stevig blijven.

Melk en melkproducten zijn dus belangrijk. Wel raadt het Voedingscentrum aan magere melk en kaas te kopen. "Volle melk en zuivelproducten bevatten veel slechte verzadigde vetten. Deze vergroten de kans op hart- en vaatziekten", legt Schutte uit. Ook zoete melkdrankjes zijn goed geen idee. Door alle toegevoegde suikers zijn het stiekeme caloriebommetjes.

Waar mensen verder op moeten letten, is dat zij geen melk drinken als vervanging van ander voedsel. "Met name kinderen hebben geen zin meer in avondeten als ze aan het eind van de dag twee glazen melk drinken", legt Schutte uit. "Dat is niet goed, want dan krijgen ze te weinig voedingsstoffen binnen die niet in zuivel zitten."

Als melk zo essentieel is voor ons lichaam, hoe kan het dan dat veel Aziaten kerngezond zijn zonder ooit een druppel melk te drinken? "Dat kan alleen omdat hun voedingspatroon compleet anders is dan het onze", legt Schutte uit. In Azië worden veel meer noten, granen en verschillende groenten gegeten.

Ze moeten ook wel, want in dat werelddeel heeft het overgrote deel van de volwassenen last van lactose-intolerantie. Wie niet tegen lactose kan, maakt te weinig van het enzym lactase aan, waardoor melksuiker in de darmen niet goed verteerd wordt. Gevolgen; kramp, misselijkheid, winderigheid of diarree.

Nederlanders met lactose-intolerantie moeten een manier vinden om de benodigde hoeveelheid calcium toch binnen te krijgen. "Dat kan bijvoorbeeld door sojamelk te drinken met toegevoegd calcium", geeft Schutte als tip. Wie bij het eten of drinken van het geringste beetje melk al klachten krijgt, raadt het Voedingscentrum aan naar een diëtist te gaan.

En wat is er waar van de verhalen die op internet rondzwerven over melk en een verhoogde kans op kanker? Of de websites die claimen dat te veel calcium juist zorgt voor botontkalking? "Die verhalen zijn nooit wetenschappelijk bewezen", zegt Schutte stellig.

Ook een gezondheidszorgvraag insturen? Mail naar gezondheid@trouw.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden