Jongeren willen wél krant lezen

Lotte Stegeman en Maarten Hogenstijn hoofdredacteur en adjunct-hoofdredacteur van Kidsweek Junior en 7Days

Er klinken weer veel sombere berichten, de laatste tijd: kranten weten niet hoe ze nog jonge lezers kunnen bereiken. Terwijl uit het rapport ’Jongeren, nieuwsmedia en betrokkenheid’ blijkt dat jongeren nieuws wel degelijk belangrijk vinden. Ze voelen zich alleen door de bestaande dagbladen vaak niet serieus genomen. En dat terwijl het nieuwsmediagebruik van jongeren volgens de onderzoekers een sleutelfactor is voor de toekomst van de journalistiek.

Wij zijn optimistischer: kinderen kunnen vanaf acht jaar al prima beginnen met het lezen van de krant. Geen enkele leeftijdsgroep is nieuwsgieriger naar wat er op de wereld gebeurt dan 8- tot 15-jarigen.

Zo’n 245.000 kinderen in de basisschoolleeftijd lezen al jaren iedere week onze krant Kidsweek Junior. Nog eens 120.000 jongeren in de middelbare-schoolleeftijd lezen 7Days. Over al die jonge krantenlezers wordt in het hele onderzoek met geen woord gerept. Wel constateren de onderzoekers dat de dagbladen jongeren niet bereiken door het gebrek aan gebruiksplezier en relevantie, oftewel erkenning en herkenning van de doelgroep.

Terwijl de meeste ’volwassen’ dagbladen hun oplages de afgelopen jaren gestaag hebben zien dalen, zag Kidsweek Junior het aantal abonnees het afgelopen jaar met ruim 25 procent stijgen. Wij zijn daarom helemaal niet zo somber over de toekomst van de kranten.

De redding van de dagbladen zal alleen niet komen van het geforceerd blijven proberen ’de jongeren’ erbij te trekken. Wel door jongeren en kinderen kranten te bieden die speciaal voor hen gemaakt zijn. Zodat ze zo rond hun achttiende moeiteloos de overstap kunnen maken.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden