Jongeren leren slim budgetteren

Jongeren geven makkelijk meer geld uit dan ze hebben. De druk op jongeren om erbij te horen neemt toe. Wie niet een bepaald merk spijkerbroek draagt of een kek mobieltje gebruikt, valt buiten de boot. Een kwart van de middelbare scholieren vindt het de gewoonste zaak van de wereld om geld te lenen. Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) is dit een van de oorzaken van een groeiende groep jongeren met problematische schulden.

Om daar wat aan te doen organiseert het Nibud deze maand de 'jongerenmaand OP > OP', waarin kinderen in de leeftijd van 13 tot 18 jaar handvatten krijgen aangereikt om slim met hun geld om te gaan. Ook ouders en docenten op middelbare scholen krijgen adviezen.

Scholieren geven het meeste geld uit aan kleding en schoenen, alcohol, snoep en hun mobiele telefoon, zo blijkt uit uit het Nationaal Scholierenonderzoek 2004/2005 van het Nibud. Jongens spenderen het meeste geld aan snoep, frisdrank en alcohol, evenals aan hun computer en hun brommer. Meisjes geven verhoudingsgewijs meer uit aan kleding, schoenen, cosmetica, cadeaus en hun mobiele telefoon.

Het Nibud benadrukt in zijn campagne dat geld maar één keer uitgegeven kan worden. Daarom krijgen alle jongeren deze maand de Nibud-Goldcard. Daarop staan de drie basisregels hoe om te gaan met geld: 1. Weet wat je hebt; 2. Blijf reclame de baas: 3. OP > OP. Vandaag lanceert het instituut een speciale site voor jongeren: www.nibudjong.nl. Daarop vinden zij volop games, geldtips, testjes en handigheidjes op het gebied van budgettering. Ook kunnen zij deze maand chatten met de 26-jarige Erik, die in no time een schuld wist op te bouwen van meer dan 18000 euro.

Scholen kunnen bij het Nibud aankloppen om ervaringsdeskundigen 'in te huren'. Deurwaarders, schuldhulpverleners en budgetconsulenten vertellen in de klas aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe gemakkelijk het is om schulden te maken en hoe moeilijk het is er weer uit te komen.

Vrijdag organiseert het Nibud met de Nederlandse Gezinsraad in Utrecht een debat over gezin en geld. Ook maakt het budgetinstituut deze maand de uitkomsten van twee onderzoeken bekend: over het financiële gedrag van werkende jongeren en over financiële opvoeding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden