Jongeren kunnen het best zelf een computerspel bedenken

In het computerspel van Wesley Yarde (13) leven we in het jaar 2056. De dieren nemen de macht over en zorgen ervoor dat er een einde komt aan milieuvervuiling. Zo is er een pinguïn die snelwegen omlegt, zodat auto's in het ravijn rijden. Houtwormen knagen bomen door, die daardoor omvallen en fabrieken verpletteren, olifanten lopen kerncentrales omver en vogels vechten tegen vliegtuigen.

“Als je het goed doet, krijg je meer dieren en kun je meer acties opzetten. Als je het verkeerd doet, gaan de dieren dood.” Wesley won met zijn ontwerp voor een computerspel de vierde prijs in de Ecogames Competition 1996, georganiseerd door de Maatschappij voor Oude en Nieuwe Media in Amsterdam. De inzendingen kwamen via Internet uit alle delen van de wereld. De Eindhovense Wesley was de jongste.

De spelletjes moesten iets te maken hebben met 'het milieu', “en schieten op milieuonvriendelijke mensen is niet wat wij voor ogen hebben”, zo waarschuwde de folder. De meest originele inzendingen werden beloond. De organisatoren kregen financiële steun van het ministerie van milieu en Greenpeace, die een computerspel een goede en moderne manier vonden om het milieu onder de aandacht van jongeren te brengen.

Wesley zelf is niet op de eerste plaats geïnteresseerd in het milieu. Wél in computers. Hij wil na het VWO informatica gaan studeren. Wesley denkt dat jongeren de aangewezen personen zijn om computerspelletjes te ontwerpen. “Ik speel al sinds mijn achtste heel veel spelletjes, dus ik weet wel wat leuk is en wat boeit.”

De jury was het niet eens met de jonge computerfanaat, want de hoofdprijzen (25 000, 10 000 en 5000 gulden) werden gewonnen door volwassenen. Wesley krijgt wel een VIP-dag op een Greenpeace-schip. En heel misschien, als er een fabrikant interesse heeft, komt zijn spel op de markt. Er is al een demo van 'Back to Nature' gemaakt. Die is in De Waag in Amsterdam te bekijken, samen met de drie winnende spellen.

De eerste prijs ging naar de Antilliaanse archeologe Debbie Marchena. Zij maakte 'Herrie', een spel gebaseerd op geluid en dus ook geschikt voor mensen die slechtziend zijn, zoals Debbie zelf. 'Herrie' wordt zeker op de markt gebracht. De tweede prijs was voor 'King of the Sea', van een Amerikaanse biotechnicus, waarin de speler in de huid van een zalm kruipt en de gevaren die het dier in zijn leventje tegenkomt, moet overwinnen.

'HouseVis' kreeg de derde prijs. Een spel dat met meer mensen gespeeld kan worden. Iedereen kiest een vis uit, en moet die proberen in leven te houden. Als het goed gaat, houden de spelers met elkaar het ecologisch systeem in stand.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden