Jongeren hebben heus wel iets met jazzmuziek

Er worden verwoede pogingen gedaan om jongeren in aanraking te brengen met jazzmuziek. Jazz Impuls probeert het met de combinatie van jazz en popmuziek.

Jongeren vinden jazz maar niets. Stichting Jazz Impuls concludeert dat naar aanleiding van een onderzoek dat zij door Hogeschool Inholland liet uitvoeren onder 2500 jongeren. Een derde van de jongeren gaf aan helemaal nooit naar jazz te luisteren.

Volgens Bob Hagen (73), directeur van Jazz Impuls, zijn jongeren wel bereid naar jazzconcerten te gaan, maar niet in een theater of schouwburg. „Je krijgt ze niet in het pluche.” Jazzmusici kunnen bovendien op steeds minder plekken optreden, omdat er in de afgelopen tien jaar slechts een handjevol jazzclubs overbleef.

Ruud van Dijk (60), hoofd van de jazzafdeling van het Conservatorium van Amsterdam, vindt het onderzoek niet objectief. „Jazz Impuls is stellig van mening dat het niet goed gaat met de Nederlandse jazz en de resultaten moeten die mening ondersteunen.”

Bij het conservatorium doen jaarlijks steevast ruim 450 jongeren toelating voor de jazzopleiding, zegt Van Dijk. Volgens hem komt 85 procent van de afgestudeerden ook in de jazzsector terecht. „Ik heb een rotsvast vertrouwen dat mensen met jazz hun brood kunnen verdienen.”

Hagen van Jazz Impuls ziet wel een toenemende populariteit van cross-over artiesten als Jamie Cullum, Michael Bublé, Wouter Hamel en Room Eleven bij de jeugd. Hagen: „In Nederland zie je dat steeds meer authentieke jazzgroepen naar pop neigen. Inmiddels zijn er voldoende cross-over artiesten om een jongerenevenement mee op te zetten.”

Jazz Impuls organiseert daarom binnenkort drie jazzavonden in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Elke editie van ’Groove Night’, zoals het evenement gaat heten, zal bestaan uit een jazzconcert, gevolgd door een jamsessie en DJ set. Met videobeelden van de concerten op Hyves en YouTube moet ’Groove Night’ gaan leven bij jongeren.

De combinatie van jazz en popmuziek is niet uniek. Wicked Jazz Sounds is al jaren een populair feest in de Amsterdamse Sugar Factory, waar dj’s en jazzmusici samen een dansbare liveshow voor jongeren neerzetten.

Phil Horneman (40), organisator en dj van Wicked Jazz Sounds, voelt zich niet bedreigd door het nieuwe initiatief. „De rode draad bij ons is de dj, en muzikanten hebben een ondersteunende functie.” Volgens Hagen moet bij ’Groove Night’ de focus wel op jazz blijven liggen. „Zodra Groove Night een beetje gestalte begint te krijgen, zullen we er meer jazz in brengen.”

Arriën Molema (25), gitarist van de band Room Eleven, vindt het onderscheid tussen pop en jazz overtrokken. „Veel mensen denken bij jazz aan Charlie Parker, Miles Davis en een saxofoon. Maar echte jazz werd niet alleen in de jaren vijftig gemaakt. Artiesten als Jamie Cullum, Wouter Hamel en zelfs Erykah Badu maken hedendaagse jazz, anders hadden ze niet op het North Sea Jazz Festival gestaan.”

Door de populariteit van hedendaagse jazzartiesten komen jongeren volgens Molema vanzelf bij oudere jazzmuziek terecht. Voor hem is jazz vooral een improviserende manier van muziek maken. „Pop is voor ons een schilderij dat al helemaal af is. Jazz is een schilderij dat op het podium pas wordt ingekleurd.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden