Jongere garde schilders gaat weer abstract

Koning Willem-Alexander reikt prijs uit: Een wereld zonder kunst is schrale wereld.

Relatief weinig lef. En schildertechnisch gezien valt er ook wel wat aan te merken. De jury van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst was ook geregeld kritisch over het niveau van de 251 schilders die een gooi deden naar deze aanmoedigingsprijs voor jong talent tot 35 jaar.

Op de kunstacademies leren ze nu wel 'nieuwerwetse zaken als het verwerven van eigen inkomsten en het veroveren van een eigen marktaandeel'. Maar ze moeten daar ook vooral goed leren schilderen, benadrukte juryvoorzitter Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag. Hij pleitte voor verbetering van de 'ouderwetse schildertechnische kwaliteit'. "Dat Nederland goede schilders blijft voortbrengen zijn we aan onze stand verplicht", meent hij. "Want we zijn toch een land van schilders. Van Rembrandt, Johannes Vermeer, Vincent van Gogh en Jozef Israëls, van Piet Mondriaan, Carel Willink, Constant en Karel Appel, van Marlene Dumas en Emo Verkerk."

Naast de kritiek was er ook waardering voor het elan dat uit de inzendingen spreekt. Dit jaar zitten er opvallend veel abstracte schilderijen bij. Ook de vier winnaars maakten een abstract werk. Tempel: "Abstractie is met een grote comeback bezig." Het zijn geen strenge geometrische schilderijen, maar eerder sferische werken die doen denken aan de waterlelie-schilderijen van Claude Monet en de kleurrijke doeken van Mark Rothko."

Koning Willem-Alexander reikte de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst gisteren in Amsterdam uit aan de vier winnaars: Niels Broszat, Koen Doodeman, Bob Eikelboom en Jessica Skowroneck. Een wereld zonder schilderkunst zou volgens de koning 'een schralere wereld' zijn. "Een meer gesloten wereld. Want een schilderij kan luiken openen in ons hoofd en ons meenemen naar een andere werkelijkheid waarvan we het bestaan nooit hadden kunnen vermoeden. Zo'n kijkervaring schept ruimte."

Het werk van de 24 genomineerden en de vier winnaars is tot en met 2 november te zien in het Paleis op de Dam in Amsterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden