Jongensdromen van Opel

De Duitse familie gaat op avontuur buiten Europa

Kadettjes roesten, Ascona's vergaan. Maar onvergankelijk is Opels merkreputatie. Het automerk uit Rüsselsheim koketteert opzichtig met zijn Duitse wortels en adverteert: Wir leben Autos. Vele jaren twijfelden de Nederlandse autokopers daar niet aan. In het tijdperk dat PvdA-leider Joop den Uyl iedere arbeider een (eerste) autootje kon beloven, koos Nederland niet massaal voor Dafjes met revolutionaire automatische versnellingen, maar voor Duitse degelijkheid.

Opel bijvoorbeeld. En heus niet alleen vanwege de solide uitstraling. Opel bood met de wulpse GT en betaalbare Manta ook jongensdromen. Maar die combinatie raakte uit beeld. Al jaren is Opel Nederlands lieveling niet meer.

Maar het merk vecht terug. Als shirtsponsor van Feyenoord. Met die Duitse slogan. En met begeerlijk gelijnde modellen. Sommige schopten het tot 'Auto van het Jaar'. Opel verkoopt (in Groot-Brittannië als Vauxhall) nu aardig. Maar niet goed genoeg.

Merkeigenaar General Motors (GM) heeft het gehad met Opel. Er moet nu eindelijk eens geld verdiend worden. Den Uyls arbeiders hebben inmiddels heel wat Duitse auto's versleten: een Opel of anders wel een Ford uit Keulen of Volkswagen uit Wolfsburg. Maar ze rijden nu Koreaans of Roemeens.

Wereldwijd zijn de Ford Focus of de Volkswagen Golf te koop. Dat past in de merkstrategie die General Motors per werelddeel heeft. Het Opelmerk kent zoiets niet. Dat verandert nu. De Europese afzetmarkt blijkt te klein. Het merk mag de vleugels uitslaan. Naar Australië bijvoorbeeld waar GM sinds mensenheugenis alleen werkt onder Holden-badge. Sinds kort zegt Opel daar in televisiespotjes Guten Tag. Een voice-over met een zwaar Duits accent introduceert het merk in Australië: 'U kent de Astra van vroeger (een Holden)', is de boodschap, 'de Astra had zoveel heimwee dat-ie nu terug is met zijn hele Duitse Opelfamilie'.

De eurokoers is zwak, de Australische dollarkoers sterk. In Australië is geen recessie. Opel bestormt de kleine Australische markt en kan aantrekkelijke lage europrijzen bieden.

Het merk gaat ook op avontuur in Zuid-Amerika, Rusland en China. In Nederland moet het merkplezier terugkeren met de Mokka en Cascada. Een stadsterreinwagen en een cabriolet.

Nieuwe avontuurlijke jongensdromen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden