Weblog

Jongens in het onderwijs

CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk. Beeld
CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk.

Na een gezellig familieweekend is de maandag nodig voor het schrijven van de nodige stukken. Omdat ik op tijd in België een inleiding moet verzorgen voor de CNV Bedrijvenbond betekent het op tijd opstaan.

Jan Jacob van Dijk en Tweede Kamerlid CDA

Stilletjes het bed uitklimmen en naar boven gaan om de stukken te schrijven, die deze week nog besproken moeten worden. Ik heb gedurende het weekend wel stukken kunnen lezen, maar schrijven ging niet. Dan moet het maar ’s morgens vroeg.

Nadat iedereen de deur uit is, neem ik de auto naar Elewijt in België. Mijn aandacht heb ik, naast het verkeer, bij de inleiding die ik moet verzorgen. De voorzitter Jaap Jongejan heeft mij gevraagd om een prikkelend verhaal te houden over de toekomst van het christelijk sociaal denken en hoe de CNV Bedrijvenbond daarop kan inspelen. Ik ken de bond van mijn eigen verleden bij het CNV en vindt het altijd spannend om weer voor bekenden te mogen spreken. Uiteindelijk lukt het me om een rond verhaal in mijn hoofd te krijgen en kan ik met vertrouwen mijn inleiding tegemoet zien.

Op de terugweg luister ik naar de radio. Er is een verhaal over jongens. Gedragsdeskundige Woltring wordt gevraagd of hij de analyse van de Jeugdmonitor onderschrijft. De onderzoekers constateren dat de positie van jongens benard is geworden. Hun prestaties lopen achter in vergelijking met meisjes. Ze lopen grotere risico’s op ontsporing. Woltring onderschrijft de analyse en vult de feiten aan. Volgens hem is de oorzaak van de oplopende achterstand van jongens complex, maar het lijkt er op dat het ontbreken van mannelijke rolmodellen in de eerste jaren van het leven van jongens daarop van invloed is. In de kinderopvang en in het primair onderwijs zijn vrijwel geen mannen actief, behalve als conciërge of directeur. Maar ze staan niet voor de klas. In het onderwijs is steeds meer aandacht voor de fijne motoriek gekomen en is het onderwijs taliger geworden, zaken waar jongens over het algemeen minder bedreven in zijn dan meisjes. Ook de manier waarop het onderwijs wordt gegeven is voor meisjes meer hanteerbaar dan voor jongens. Dat komt vooral in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs naar boven, als de leerlingen veel zelfstandiger moeten werken. Plannen en structuur aanbrengen in hun werk is voor jongens moeilijker dan voor meisjes. Dat heeft te maken met de hersenontwikkeling. Trouwens: jongens willen altijd winnen. Om ze bij de les te houden is een spelvorm voor jongens een aantrekkelijke vorm om ze te blijven boeien.

Veel van hetgeen verteld wordt komt mij bekend voor. Ik heb al eerder in de Kamer aandacht gevraagd voor de jongens in het onderwijs. Ook had ik aandacht gevraagd voor het gebrek aan mannen in het onderwijs. Opvallend was dat in de Kamer anderen besmuikt lachten, maar in de samenleving ik van veel mensen support kreeg. Nu dit verhaal ook nog eens met wetenschappelijke feiten wordt ondersteund is mijn maandag weer helemaal goed. Een extra motivatie om daar van de week nog eens op door te gaan. In de Kamer, wel te verstaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden