Jongens: hogere cijfers met minder hulp

Jongens krijgen veel minder vaak hulp van hun directe omgeving bij het voorbereiden van hun eindexamen dan meisjes. Ze laten zich minder vaak overhoren of extra uitleg geven door hun ouders of door broers en zussen. Ook vrienden en vriendinnen of klasgenoten vragen zij minder om hulp.

Dat blijkt uit een enquête van de site scholieren.com, die door ruim duizend eindexamenkandidaten in vmbo, havo en vwo is ingevuld. Die zijn nu bezig met de laatste loodjes: het centraal schriftelijk eindexamen begint over een kleine drie weken, op 17 mei.

Ongeveer een derde van alle meisjes laat zich overhoren door hun ouders; van de jongens doet ruim een kwart dat. Bij vragen over hulp van anderen, tot en met die van mensen uit de buurt aan toe, verschillen de scores ongeveer evenzeer. De helft van alle meisjes, bijvoorbeeld, blokt voor het examen samen met vrienden, vriendinnen en medescholieren; slechts 37 procent van de jongens doet dat ook.

Of alle hulp de meiden zal helpen, valt overigens te bezien. Al jaren scoren meisjes bij het centraal schriftelijk eindexamen gemiddeld lager dan jongens, meldde de onderwijsinspectie uitgerekend vorige week in haar jaarverslag. Gemiddeld ligt hun cijfer ruim een tiende punt onder dat van de jongens.

Toch halen meisjes een hoger eindcijfer. Dat komt doordat ze steevast 0,2 à 0,3 punt hoger scoren bij het schoolexamen (dat eerder in het jaar door de scholen zelf is afgenomen). Het eindcijfer is het gemiddelde van de scores bij schoolexamen en centraal schriftelijk examen.

Meisjes leren anders, zo verklaart de onderwijsinspectie die verschillen. Ze zijn doorgaans meer gemotiveerd om goede cijfers te halen en besteden dus ook meer tijd aan hun huiswerk.

Dat betaalt zich vooral uit bij door de school zelf gemaakte toetsen. Maar op prestaties bij gestandaardiseerde toetsen als die van het centraal examen heeft die ijver minder invloed, blijkt uit onderzoek.

Volgens ander onderzoek lijden meisjes ook vaker aan faalangst. Daardoor nemen ze eerder hun toevlucht tot het ’in hun hoofd stampen’ van kennis. Voor veel opgaven bij het centraal examen blijkt dat niet zo’n geschikte strategie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden