Jonge jazz met een eigen stem

Kan de jazz nog echt vernieuwen? Op North Sea Jazz zijn dit weekeinde drie jonge muzikanten te horen met een heel eigen visie.

De vorm van jazz staat vast, grote vernieuwers van het kaliber Thelonious Monk, Miles Davis en Ornette Coleman zullen er niet meer komen. Dat is vaak gezegd, maar de stelligheid van die bewering moet in twijfel worden getrokken. Zeker nu zich een drietal jonge musici hebben gemeld die de koers van de jazz best eens kunnen verleggen. Deze drie tips staan dit weekeinde op het North Sea Jazz Festival.

undefined

Ambrose Akinmusire (1982)

Trompettist Akinmusire is klein van stuk en oogt timide. Hij is niettemin een zeer uitgesproken persoonlijkheid. Collega's die behalve trompet ook bugel spelen, verwijt hij bijvoorbeeld luiheid: "Ze hebben gewoon geen zin om aan hun toon te werken." Ook over leeftijdsgenoten is hij stellig: "Dat sommigen geen eigen stijl of toon vinden, komt doordat ze geen idee hebben wie ze zijn." Zelf heeft Akinmusire keihard gewerkt om te worden wie hij is. Hij heeft de hele jazzgeschiedenis bestudeerd tot het punt dat hij er bijna overspannen van werd. En hij draagt altijd twee dikke opschrijfboeken met zich mee waarin hij dagelijks alles opschrijft wat hem bezighoudt. Op zijn meest recente cd 'The Imagined Savior Is Far Easier To Paint' liet Akinmusire horen over een diepgravende muzikale visie te beschikken, en er ook niet voor terug te deinzen om politieke thema's aan te snijden. Aan Akinmusire wordt op North Sea de Paul Acket-award uitgereikt.

Vrijdag 11 juli 21:00, Madeira

undefined

Tigran Hamasyan (1987)

Miles Davis voorspelde ooit dat musici uit de niet-westerse wereld jazz van vers bloed zouden voorzien. De Armeense pianist Tigran Hamasyan bevestigt Davis' gelijk. Hamasyan is een volbloed virtuoos, iemand die geen enkele technische beperking lijkt te kennen. Wie hem ooit live heeft zien spelen, weet dat de jonge Armeniër zich volledig geeft. Vier jaar geleden had hij op North Sea Jazz al na een nummer geen droge vezel meer aan zijn lijf. Nu zijn inzet en virtuositeit op zich geen garantie voor overtuigende muziek, maar Hamasyans meest recente cd 'Shadow Theater' is een echt meesterwerk. Een ode aan vrijheid en verbeelding, emotioneel bovendien zeer intens, of de muziek nu opgewekt of weemoedig is. Gretig neemt Hamasyan het leven en de muziek in zich op. Een persoonlijkheid is hij ook. Hij laat zich niet vertellen wat hij moet doen en ging dan ook tegen alle loopbaanadviezen in terug naar Armenië om voor zijn oude oma te zorgen.

Zaterdag 12 juli, 17:15, Congo

undefined

Ibrahim Maalouf (1980)

Ook de Libanese trompettist Ibrahim Maalouf komt uit een werelddeel dat menigeen niet direct met jazz zou associëren. Niettemin is hij in korte tijd uitgegroeid tot een van de onbetwiste sterren van de hedendaagse jazz. Met ogenschijnlijk gemak maakt Maalouf met zeer divers muzikaal materiaal muziek die volkomen organisch klinkt. Op eenzelfde manier verbindt hij in zijn persoonlijkheid alle eigenschappen die iemand tot een belangrijk musicus kunnen maken. Hij is onvoorstelbaar virtuoos en een echte performer, iemand die het publiek nadrukkelijk bij zijn muziek betrekt. Daarnaast is hij echter ook bloedserieus en trekt hij gerust een paar jaar uit om de essentie van een muzikaal idee te ontdekken en uit te diepen.

Muziek is voor Maalouf vermaak en tegelijkertijd veel meer dan dat. Veel composities op zijn meest recente cd 'Illusions' gaan over maatschappelijke kwesties en ook in interviews neemt de trompettist geen blad voor zijn mond. Net als Akinmusire, Hamasyan en Christian Scott lijkt Maalouf muzikaal gezien geen enkele grens te accepteren. Hij groeide op in Frankrijk en zat op school zonder dat hij de leerlingen en leerkrachten kon verstaan. Dat muziek een stem kan zijn voor de stemlozen, leerde hij daar. En dat muziek voor Maalouf een wezenskwestie is, hoor je in iedere noot.

Zaterdag 12 juli 23:00, Congo

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden