Jonge en veelbelovende mezzo

interview | De cd 'To go into the unknown' van de jonge mezzosopraan Maria Fiselier en pianist Peter Nilsson maakt deel uit van een gedurfd project.

In deze tijd nog een nieuw cd-label oprichten voor klassieke muziek? Dan toon je durf. Producer Frerik de Jong had die moed en kwam vorige week met de eerste release van zijn 7 Mountain Records, genoemd naar de straat in Eindhoven waar hij en grafisch vormgever Herco van Dijk een tijdlang woonden: De Zevenberg. Een 7 Mountain Records onderscheidt zich volgens de oprichters door volledige vrijheid in repertoirekeuze van de musici, opvallend grafisch design en opnamen die uitsluitend worden gemaakt op locaties met een fantastische akoestiek.

Een van de cd's die vorige week gepresenteerd werd, was 'To go into the unknown' van de jonge mezzosopraan Maria Fiselier (1988) en pianist Peter Nilsson, in juli van dit jaar opgenomen in de Westvest Kerk in Schiedam. Een liedrecital met heel onbekend repertoire van Ivor Gurney en Herbert Howells, aangevuld met wat bekendere liederen van Benjamin Britten. Fiselier, twee weken geleden in Den Haag nog opvallend aanwezig bij de masterclass van de 86-jarige mezzosopraan Christa Ludwig, werd door vriend Frerik benaderd om bij zijn nieuwe label een cd te maken. Ze stak, net als haar pianist Nilsson, geld in het project zodat de pianostemmer, de studiohuur en de grafisch vormgever betaald konden worden. En nu is er dan de cd. Hoe belangrijk is die eigenlijk nog in deze tijden?

"Het zal moeten blijken hoe de cd het gaat doen", zegt Fiselier. "We hebben er allemaal in geïnvesteerd en het was in eerste instantie vooral voor de leuk. Maar toen was het ineens af en heb je iets heel concreets in handen, een product dat je de wereld in stuurt. Het voelt best als iets groots, maar hoe en of het mijn carrière zal beïnvloeden, moeten we afwachten."

Hoe is het programma van 'To go into the unknown' (de regel komt uit het lied 'Lights Out' van Gurney) tot stand gekomen?

"Op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag was ik een leerling van Peter Nilsson. Met hem bestudeerde ik al Engelse liederen, zoals de 'Sea Pictures' van Edward Elgar. In 2012 deed ik met Peter mee aan het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Daar voerden wij onder andere 'King David' van Howells uit en ik merkte dat juist dat lied erg in de smaak viel bij de luisteraars. Het is een lied dat om aandacht vraagt, maar die krijg je dan ook als je het goed doet. In Den Bosch won ik een prijs die bestond uit het geven van drie recitals voor de Vrienden van het Lied. Voor de samenstelling daarvan zijn Peter en ik gaan voortborduren op dat Howells-lied.

"De naam Howells is in Nederland redelijk bekend, omdat hij veel voor koor heeft gecomponeerd. De naam Ivor Gurney, die kent vrijwel niemand. Maar de liederen die hij schreef zijn zó mooi, dat was echt een ontdekking. Ik heb samen met Peter allerlei liederen van hem doorgezongen. En dan moet je keuzes maken. Kijken wat er goed bij elkaar past en goed letten op de afwisseling. Ook iets luchtigers ertussen, want muziek en teksten van Gurneys liederen kunnen behoorlijk zwaar op de hand zijn."

Nog even over de masterclass van Christa Ludwig. Hoe was dat?

"Echt een ervaring. Ik was me er erg bewust van dat het Christa Ludwig was die daar tegenover mij stond. Een legende. De verwachting was heel hoog en alles wat zij zei was waar. Soms behoorlijk streng voor de zangers en pittig tegen de pianisten. Je hebt na afloop het gevoel dat je een zware auditie ternauwernood overleefd hebt. Maar Ludwig was uiteindelijk positief, bleef af van hoe ik Mahler zong en zoomde in op een groot aantal details. Erg interessant. Ze gaf me in elk geval het gevoel dat ik op de goede weg ben."

Fiselier zingt al zolang ze zich kan herinneren. In haar jeugd vooral jazz en pop. Ze zette zich toen, zegt ze, waarschijnlijk af tegen haar ouders. Er zijn een heleboel 'zangfiselieren' in de familie; moeder en tante zingen in het Groot Omroepkoor, een oom zingt in het operakoor, iets wat haar opa Fiselier daarvóór ook al deed. Papa Fiselier heeft een solocarrière.

"Toen ik 18 jaar was, had ik een proefles musical. Daar vroegen ze me of ik voor de gein eens een klassiek geluid kon opzetten. Omdat ik het thuis vaak gehoord had, kon ik het direct nadoen. Maar de klank die toen uit mijn mond kwam, kende ik niet van mezelf. Ik vond het erg interessant."

En nu staat in juni Dorabella in Mozarts 'Così fan tutte' in Duitsland gepland. "Eitan Sorek, die al in een heel vroeg stadium mijn agent was, belde dat ze in München een Dorabella zochten en of ik ervoor wilde auditeren. Het moest al over drie dagen. Ik ben op een last minute ticket heen en weer gereisd en het voorzingen ging heel goed. Het is belangrijk voor een jonge zanger dat iemand je bij de arm neemt. Annett Andriesen van het IVC in Den Bosch - die de masterclass met Ludwig organiseerde - heeft wat dat betreft ook veel gedaan, al was het alleen maar vanwege alle reclame die ze voor mij gemaakt heeft."

KLASSIEK

Maria Fiselier/ Peter Nilsson

To go into the unknown (7 Mountain Records)

Zondagmiddag treden Maria Fiselier en Peter Nilsson op in Breda. Op 6 december zingt ze in de Doelen eveneens liederen van Gurney en Howells, dan begeleid door Roger Vignoles.

www.mariafiselier.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden