Jonge en gespierde aanslag van lenige pianiste Uchida levert frisse Mozart op

Klassiek

Mahler Chamber Orchestra & Mitsuko Uchida

Mozart, Bartók

***

Mitsuko Uchida's samenwerking met het Mahler Chamber Orchestra smaakte een paar seizoenen terug naar meer. Sinds kort is ze dan ook op vastere basis aan het orkest verbonden: beide partijen zullen de komende drie jaar de dialoog met elkaar aangaan.

Op de verlanglijst van stukken om de tanden in te zetten staan de pianoconcerten van Mozart, een van de componisten die Uchida al haar hele carrière vergezellen. Ze dirigeert het ensemble van achter de vleugel. In het Amsterdamse Concertgebouw stond die zonder klep midden tussen de spelers in. Gouden schoentjes bedienden de pedalen in Mozarts Zeventiende en Vijfentwintigste pianoconcert.

Strakke gebaren, en de armen voornamelijk boven ooghoogte bewegend: met gespreide handen en vanuit de expressie in haar pianospel geeft Uchida een puls aan waarin ze de musici meetrekt. Bij de artistieke meerwaarde van een dergelijke insteek - de solist als dirigent, immers niet iedere solist is dirigent - kunnen vraagtekens worden gezet. Feit is dat dit kamerorkest een open blik heeft en de pianiste welwillend tegemoet treedt.

Uchida, zevenenzestig jaar, heeft een enorme kracht in lijf en leden, en ze is lenig bovendien. Haar aanslag is jong en gespierd, en dat maakt haar Mozart uiterst fris. Niets conventioneels bij deze Japanse, maar zoals altijd een eigen recept waarnaar ze steeds rigoureuzer te werk gaat.

Voor Uchida is Mozart niet de componist van milde melodieën, ze geeft hem iets geslotens, en brengt dat tot uiting in haar directie. Van de collega's in het orkest vraagt ze een minimum aan vibrato, en dynamisch is ze vooral gecharmeerd van niet al te zacht. Dat kan best zouteloos overkomen, maar is wel typerend voor Uchida: rechtdoorzee.

Het Mahler Chamber Orchestra - een van de geslaagde geesteskinderen van Claudio Abbado - had nog een verrassing in petto, zonder dirigent.

Met Bartóks Divertimento voor strijkers trok het orkest een vat energie open waar je u tegen zegt. De oerdriften in dit werk werden met flitsend samenspel en spannende solobijdragen vanuit het ensemble uitgevent. En boeiend geprogrammeerd, Mozart plus Bartók.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden