Jonge automobilist belt en facebookt te graag

Beginneling heeft vijf keer zoveel kans op een ongeluk als een ervaren bestuurder

DAPHNE VAN BREEMEN

Eten, drinken, bellen en Facebook checken. Automobilisten zijn achter het stuur ongeveer 10 procent van de tijd met andere dingen bezig dan besturen. Vooral jonge weggebruikers zijn gevoelig voor afleiding in de auto. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek, gepubliceerd in New England Journal of Medicine.

Jongeren maken maar een klein deel uit van de weggebruikers, toch is bij 11 procent van de dodelijke verkeersongevallen in de Verenigde Staten een bestuurder tussen de 15 en 20 jaar betrokken. Bij ongelukken met gewonden ligt het op 14 procent.

Jonge beginnende automobilisten (18 tot 24 jaar) hebben in Nederland een ruim vijf keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders (30 tot 59 jaar). Dit blijkt uit een rapport over verkeersdoden van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit juli 2013.

Aan het onderzoek deden 150 bestuurders mee. Een kwart van hen was onervaren en had pas drie weken een rijbewijs. Het overige deel varieerde in leeftijd van 18 tot en met 72 jaar. In de auto van de bestuurders werd een camera aangebracht die het rijgedrag vastlegde. Sensoren registreerden het plotseling remmen, uitwijken, van de rijstrook afdrijven en andere gegevens.

Zijn de jonge autobestuurders de eerste maanden na het behalen van hun rijbewijs nog scherp, na een jaar verslapt die aandacht. Daarbij komt dat ze minder rijgevoel hebben ontwikkeld dan ervaren bestuurders. Als ze met hun telefoon bezig zijn, merken ze de abrupte vertraging van een voorligger niet op of ze zien weggebruikers en obstakels over het hoofd.

Nederlandse jongeren kunnen zich vanaf zestien jaar bij het CBR inschrijven voor hun theorie-examen. Wanneer ze 16,5 jaar zijn mogen ze starten met rijlessen. Vanaf hun zeventiende kunnen zij zich inschrijven voor hun praktijkexamen bij het CBR. Na hun slagen krijgen zij een geldig rijbewijs. Ze mogen echter tot hun achttiende alleen autorijden onder begeleiding van een coach, die geregistreerd wordt op een begeleiderspas. Dit experiment, dat 2toDrive heet, draait sinds 2011. Het idee erachter is dat de bestuurders zo al rijervaring krijgen voordat ze zich helemaal alleen in het verkeer mogen begeven.

Een woordvoerder van Bovag, de branchevereniging voor autorijscholen, vertelt dat rijscholen niet verplicht zijn om hun cursisten te wijzen op de gevolgen van telefoons achter het stuur. "Het enige wat zij verplicht zijn, is vastgelegd in de exameneisen. Voor de rest zijn rijinstructeurs vrij. Ze hebben alleen bevoegdheid tot lesgeven nodig." Wel wijst de woordvoerder erop dat van rijinstructeurs wordt verwacht dat ze hun cursisten zo goed mogelijk klaarstomen. "Daar hoort oplettendheid ook bij."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden