'Jong' vrouwenplatform maakt debuut op aloude Huishoudbeurs

'We zijn allemaal vrouwen, dat is de gemene deler'

Ze zaten met hun vrouwenfestival altijd in een hippe hotspot in de hoofdstad. Dit jaar heeft het progressieve vrouwenplatform Women Inc., dat gericht is op het vergroten van kansen voor vrouwen, een hal tijdens de traditionele Huishoudbeurs in de Amsterdamse Rai. De samenwerking is eigenlijk heel logisch, vinden de manager van de Huishoudbeurs en de directeur van Women Inc. Prinses Máxima opent vandaag de vijfde editie van het vrouwenfestival dat zaterdag begint. De Huishoudbeurs opent ook zaterdag de deuren - al voor de 68ste keer.

Jannet Vaessen (43), directeur Women Inc.

"Over en weer zullen er best vooroordelen zijn. Misschien vinden sommige bezoeksters van de beurs ons wel enge feministen. Mij is wel gevraagd vanuit eigen hoek of dat nou emancipatie is, om naast de Huishoudbeurs te staan. Mijn antwoord is: ja, want we zijn er voor alle vrouwen.

Women Inc. is een waardevol netwerk voor vrouwen. We trekken het land in, we gaan vrouwen opzoeken. Wat is dan de mooiste plek om te beginnen? Naast de Huishoudbeurs. Daar komt de gemiddelde vrouw, qua leeftijd, qua opleiding, qua regio. En qua omvang is het voor ons heel interessant, er komen zo'n 250.000 vrouwen.

De drempel om ons te leren kennen is laag, je kunt met de toegangskaart van de Huishoudbeurs zo bij ons binnenlopen. En andersom natuurlijk, vrouwen die voor het festival komen kunnen makkelijk even oversteken. Het mag allebei en het hoeft niet.

Voor ons is dit een mooie plek voor onze boodschap: vergroot je kansen, vergroot je netwerk. We werken dat uit in twee thema's: geld en gezondheid. Dat zijn allebei voorwaarden voor ontwikkeling. Gezondheid gaat iedereen aan. En ook als je met een zilveren lepel in je mond bent geboren, kan je na een scheiding zomaar in armoede vervallen.

Bij de programmering hebben we nu meer nagedacht dan voorheen of bezoekers privé of voor hun werk naar het festival komen. Sommige dingen zijn geschikter voor een meeting met deskundigen dan voor een festival.

We kijken nu meer naar wat voor vrouwen relevant is. Bij de sprekers en presentatoren hebben we geen mensen bewust níet uitgenodigd, maar we hebben de vraag gesteld: kunnen ze met alle dames? Het verschil zit dus meer in de keuze van de vrouwen. Daphne Bunskoek en Angela Groothuizen zijn bijvoorbeeld voor beide groepen voorbeeldvrouwen. Dat is leuk."

Nicole Mengerink (38), Beursmanager van de Huishoudbeurs

"Er zijn altijd vooroordelen. Als Huishoudbeurs hebben we daar zelf mee te maken, door de media wordt ons publiek vaak op een bepaalde manier getypeerd, dat ze allemaal met trolleys lopen en afkomen op de gratis dingen. We zijn allemaal vrouwen, dat is de gemene deler.

De vrouw verandert, ik merk dat onze bezoeker geïnteresseerd is in maatschappelijke thema's. Duurzaamheid, tolerantie, we zetten al jaren dat soort onderwerpen op de agenda. We moedigen dat erg aan en wij bieden een platform aan organisaties die daarmee bezig zijn. We leggen het niet op, maar er is zeker vraag naar.

Het thema van Women Inc., vergroten van kansen, sluit aan bij onze doelgroep, die voor negentig procent vrouw is. Geld en gezondheid zijn basisprincipes, als die kloppen dan kun je pas verdergaan naar persoonlijke ontwikkeling en het vergroten van kansen.

Ik weet niet of onze vrouwen minder vaak een betaalde baan hebben dan die bij Women Inc. Misschien bestaat er over hen ook een vooroordeel, dat die achterban heel feministisch is. Women Inc. heeft ook een programma voor vrouwen met een lage opleiding, die geen werk hebben. Van de bezoeksters van de Huishoudbeurs heeft 77 procent een betaalde baan.

We hebben onderzoek gedaan. Daaruit blijkt onder andere dat een op de vijf minder wil werken. Maar je moet dat wel in de context zien. Er is gevraagd waar vrouwen minder tijd aan zouden willen besteden. Ten eerste aan huishoudelijke taken, ten tweede aan de boekhouding, en het derde dat ze noemden was werk. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat 20 procent van de vrouwen liever minder werkt.

Het is heel moeilijk te voorspellen wie het meest bij de buren op bezoek zal gaan, de vrouwen van Women Inc. naar de Huishoudbeurs, of andersom. De beurs is heel groot, bijna de hele Rai, dus je moet wel echt tijd maken voor Women Inc. Anderzijds, het festival heeft een vol programma. Maar ik denk dat iedere vrouw, ook als ze vooral bezig is met haar carrière of andere serieuzere zaken, toch graag tijd neemt om even wat te shoppen op de beurs."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden