JONG STATION MET JONGE WERKNEMERS WORDT VOLWASSEN

De beoogde doelgroep is dagelijks in huis, bij SBS6. Het zijn de spelers van de soapserie Goudkust, jonge mensen. Die maken televisie waarvan ze denken dat leetijdsgenoten ernaar willen kijken. Met nieuws, seks en programma's van de straat doet SBS 6 de rest. En hoewel het station veel minder te verteren heeft dan concurrent Veronica, haalt het precie evenveel kijker. Een wondertje.

Volgend seizoen, zo zal maandag bekend worden gemaakt, zullen er bij SBS meer dan tien nieuwe Nederlandse produkties te zien zijn. Waaronder een landelijk nieuwsprogramma in de vooravond: 'Actienieuws', met ondere politiek op de SBS-manier: “Wij laten een minister niet uitwijden over zijn financiële beleid, we willen direct weten wat de gevolgen zijn voor de gewone man of vrouw. Geeft hij daar geen antwoord op, dan draaien we de camera weg.”

Met het uitvinden van een benadering van het nieuws is SBS 6 groot geworden. Het bestaande 'Hart van Nederland' is nog steeds de trots van het station. Naast de eigen soap, Goudkust. Gewaagde investeringen, want nieuws en drama zijn de duurste televisieproducten.

'Hart van Nederland mocht ook in het nieuwe seizoen blijven. Maar het voortbestaan van de andere publiekstrekker, Goudkust, is onzeker geweest. Soaps zijn duur, en daarom twijfelt ieder commercieel televisiestation aan het eind van het seizoen of het project wel moet worden voortgezet.

Maar vooralsnog gaan ze door, ook al moet er geld bij en kan een klein station als SBS 6 zich dat eigenlijk niet veroorloven. Omdat ze heilig geloven dat het, met wat aanpassingen, best nog wat kan worden met Goudkust. “Je zou misschien kunnen zeggen dat we te vroeg, te ondoordacht aan Goudkust zijn begonnen, vorig jaar”, zegt programmadirecteur Bart Soepnel. Maar wat wil je: SBS 6 bestond nog maar net, toen alle concurrenten kijkers wegtrokken met hùn soaps. En toen kwam er een aanbieding, een script. “We zijn er ingestapt”.

Het was, voor een niet-doorgerekend project, een groot succes. De serie, die zich afspeelt in een rijk milieu in een Nederlands duindorp, bleek vooral aan te slaan bij de jonge kijkertjes: het segment dat in televisietaal 'de dertien tot negentien' heet. Dat aantal kijkers was net iets te weinig om voldoende adverteerders binnen te halen, vandaar dat het verhaal nu een berekende wending maakt.

“Meer dan ooit zal de soap druipen van spanning, romantiek, intriges, verraad, drama's en emotie”, kondigt het station aan. “Het rijke milieu waarin de serie zich afspeelt blijft gehandhaafd, maar Goudkust zal meer vakantiesfeer gaan uitstralen. De plaats van handeling is de kustplaats Duinwijk, met hotels, bars, een disco en een strandpaviljoen.”

Ook de openingsmelodie is veranderd. Met een sneller, hipper liedje wil SBS 6 ook de net iets oudere kijkers trekken, de groep tussen de 20 en de vierendertig jaar oud. Misschien blijft die groep ook hangen voor het SBS-nieuws, de speelfilms en de soft seks. Dan is er een grote kans dat het station uit de rode cijfers komt. En anders? “Dat zien we tegen die tijd wel”, zegt iedereen, maar producent Idse Grotenhuis vreest dat het dan zal zijn afgelopen met het miljoenenproject. “Ik vreesde al dit seizoen voor stopzetting”.

De eerste aflevering van Goudkust werd deze week aan de verzamelde pers in een strandpaviljoen in IJmuiden alvast laten zien. De uitzending is maandag 25 augustus, tegelijk met het begin van het nieuwe televisieseizoen bij SBS 6. De vernieuwing zal meteen te zien zijn: in de vorm van meer volwassen dialogen, volwassener problemen. Om de veranderingen geloofwaardig te maken zijn tussen de laatste aflevering in de lente en de eerste aflevering dit najaar tien weken in het verhaal verstreken. Opeens is de zwangerschap van de jonge Irene een probleem, omdat ze nog maar een week de tijd heeft om te kiezen het ongeboren kind ofwel te houden, of abortus te plegen. Dergelijke dilemma's moeten de oudere leeftijdsgroep aanspreken.

De jonge Irene staat bij het graf van haar overleden vader. Vorig seizoen leefde de man nog. De trouwe kijkers hebben geen idee wat er met hem is gebeurd: pas in de loop van het seizoen zal dat duidelijk worden.

De acteurs zijn jong, onervaren. Veel onerarener dan hun collega' van Goede Tijden, Slechte Tijden, die nu al zo'n jaar of vij televisiewerk doen. Maar: “Je wordt hier goed begeleid”, zegt de met trots gepresenteerde nieuwste Goudkust-actrice Froukje de Both (25).

De Both heeft haar eerte ervaringen met de roddelbladen al gehad. Ze heeft vragen moeten beantwoorden over haar liefdesleven, haar familie en haar opleiding die ze nooit heeft afgemaakt. Ze giechelt er een beetje over. “Ik vertel alles gewoon, maar ik kan me niet voorstellen dat ze iets in mijn leven vinden wat opwindend genoeg is om over te schrijven”, hoopt ze.

Ze heeft al kleine rolletjes gespeeld, onder andere in Baantjer, en concurrent GTST en was fotomodel. De voor een groot deel jonge acteurs in Goudkust hebben meestal een 'serieuze' theateropleiding gedaan en schreven zich in bij een castingbureau en werden zo geselecteerd voor een auditie.

Michiel de Zeeuw (19), die Tim d' Hamencourt speelt, zit samen met collega Emmelie Zipson (19) op het terras een sateetje te eten. Het sobere buffet moet volgens programmadirecteur Soepnel het 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'-imago van SBS 6 6 bevestigen. “Waarom heeft een krant als Trouw interesse in Goudkust?”, vragen ze nogal argwanend. De Zeeuw: “Het is nogal makkelijk om de soap de grond in te schrijven. Natuurlijk is het minder goed dan een VPRO-achtige serie, maar je moet het zien in het genre en ik vind het een goede soap. Het moet snel en goedkoop worden gemaakt, je kijkt ernaar met een bord op je schoot. Het gaat niet diep.”

Zipson wil eigenlijk niet geïnterviewd worden. “Je moet mij niet hebben, ik word over een paar weken alweer uit de serie geschreven. Ik moet zogenaamd mijn zieke moeder in Australië gaan verzorgen.” Haar foto is al uit de persmap verdwenen. Zipson heeft maar een paar weken het vriendinnetje van Pieter (Edgar Wurfbain) mogen spelen. Dat vindt ze jammer, “Ik heb net iedereen goed leren kennen, het is een heel gezellige club.” Maar ergens knaagt ook de ambitie van een acteercarrière bij het 'serieuze' toneel. “Als je heel lang in een soap speelt, is het moeilijk om nog voor andere rollen in aanmerking te komen. Je wordt dan te sterk geassocieerd met je soapkarakter.”

De Zeeuw heeft geen enkel artistiek bezwaar tegen een carrière bij de commerciële televisie. “Je hebt hier veel meer mogelijkheden dan bij het toneel. Ik hoef me niet vast te leggen op het acteren. Misschien ga ik in de toekomst wel presenteren of zingen. ”

De verjongingskuur van Goudkust vinden ze geslaagd. “Het is wat sneller, minder statisch”. Of SBS 6 6 als omroep ook een jong imago heeft, daar moeten ze even over nadenken. De Zeeuw vindt dat het nog alle kanten op kan: “Het is een kneedbare zender, ze staan open voor nieuwe dingen en zijn niet bang om eens iets uit te proberen. Maar jong? Misschien wel wat spannender dan bijvoorbeeld RTL. En ook wat ordinairder met goedkope seks enzo.”

De jongeren slaan de spijker op zijn kop. Brutaal, gedurfd, vernieuwend. Dat is wat SBS 6 wil zijn. Ook met Goudkust wil SBS 6 zijn profiel bevestigen. En dat profiel is ongeveer datzelfde als van Veronica. Beide stations hebben een marktaandeel van 9 procent. Omdat het station, alhoewel steeds volwassener en steeds groter (inmiddels werken er vijftig mensen in vaste dienst), in dezelfde niche zit als veronica, is het 'vechten om iedere tiende procent marktaandeel'. Toch: Soepnel weet bijna zeker dat ze de SBS 6-aandeelhouders Paramount, Disney en ABC in de lop van volgend jaar met trots kunnen meedelen dat het station break-even draait, een aantal maanden sneller dan begroot. “Maar we zullen nooit, zoals Veronica, zeggen dat we zullen groeien naar 12 of 15 procent marktaandeel. Het is rekenen, werken, vechten.”

Het succes van de laatkomer, geeft Soepnel toe, heeft voor een groot deel te maken met het feit dat SBS 6 de jongste commerciële zender is: veel van de beleidsmakers hebben het vak geleerd bij een ander station. Soepnel zelf is afkomstig van Veronica. De producent van Goudkust deed twee jaar lang ervaring om met de regie van concurrent Goede Tijden, Slechte Tijden. En anders dan bij de anderen, heeft SBS 6 geen last van een verleden: van verouderde computers of verkeerde behuizing. “We moesten alles zelf opbouwen, maar toen konden we het ook zo maken zoals we het wilden hebben.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden