Jong publiek valt massaal voor 'Bal Moderne'

UTRECHT - Tijdens de vierde en laatste sessie van Wim Kannekens is een wat oudere deelnemer aan het 'Bal Moderne' in de Utrechtse Winkel van Sinkel aan een tafeltje neergestreken, met uitzicht op zijn danspartner van vanavond. Zij doet, met een verhit gezicht, nog wel pogingen om het swingende 'Strictly Hip' onder de knie te krijgen. Meneer is na drie dansjes afgehaakt. Ondanks een cursus stijldansen viel het hem niet mee om de eerste drie choreografieën van Hildegard Draayer, Marion Lévy en Hans Tuerlings meteen onder de knie te krijgen. Maar léuk is het wel, absoluut!

ANDREA BOSMAN

Vier choreografen, vier eenvoudige choreografieën van ongeveer drie minuten, een dj, en een zaal met mensen die een avond willen dansen. Dat zijn de simpele ingrediënten van het 'Bal Moderne', een idee van de Franse choreograaf Michel Reilhac, dat in Parijs al jaren volle zalen trekt. Ook in Brussel, Dresden, Bern, Kopenhagen en Londen viel het publiek, van leek tot professioneel danser en van 'acht tot tachtig', massaal voor deze manier van kennismaken met moderne dans. Afgelopen zaterdag beleefde het bal, als onderdeel van Springdance, haar Nederlandse première.

Het Utrechtse 'Bal Moderne', waarmee Springdance-directeur Guy Gypens een nieuw, breder publiek warm wil maken voor hedendaagse dans in het algemeen en zijn festival in het bijzonder, lijkt al geslaagd voordat het begonnen is. Als Hildegard Draayer de eerste paar passen van haar 'Goofy's Groove' heeft uitgelegd, en de (uitverkochte) zaal het op de duister dreunende tonen van dEUS zelf heeft mogen uitproberen, breekt er al een enorm gejoel en applaus uit. Het eerste kunstje is aangeleerd. Nu de rest nog.

Het is maar goed dat er naast de dertig assistenten ('monitoren') die in de zaal alles voordoen, zich ook duidelijk veel geschoolde dansers onder het publiek bevinden. Zij pikken alles tien keer zo snel op, en zijn op hun beurt weer goed te imiteren. Het is namelijk een beetje te vol in de Winkel van Sinkel, en dat is jammer. Hoofden, stekende ellebogen, verstrengelde benen; er is te weinig ruimte om goed te kunnen bewegen.

Draayer heeft 'Goofy's Groove', hoe kan het anders, geënt op stripfiguur Goofy. Uitvergrote, stoere bewegingen in een gangster-achtig verhaaltje inclusief schietgebaren. Ingewikkeld wordt het pas echt op het moment dat de individueel aangeleerde passen met een spontaan gevonden partner moeten worden uitgevoerd. Dat levert hilarische tafeleren op. “Rechterbeen, linkerbeen, draai naar links, kijk elkaar aan...!”, roept Draayer weliswaar door de microfoon, maar waar is die ander nou? Ach, uiteindelijk geeft het allemaal niet, en in die zin slaagt het 'Bal Moderne' in zijn opzet: het is geen competitie, het gaat er niet omdat je je als danser bewijst, maar dat je op een leuke, feestelijke manier ervaart wat choreografie is.

Stemming

Hildegard Draayer is na afloop van haar sessie blij en verbaasd. “Toen ik in Parijs het bal bijwoonde had ik mijn vraagtekens of wij nuchtere Nederlanders tot zulk dansplezier in staat zouden zijn. Ik had niet gedacht dat ik ze zo in de stemming zou krijgen.” Ze vindt het Bal Moderne een goede manier om verschillende danstypen te introduceren. “Het publiek komt er een beetje mee in aanraking, maar wel op een absoluut pretentieloze manier, laat ik dat benadrukken. Wij staan hier niet om als 'kunstenaars' eens even wat te laten zien, maar om te prikkelen. Wat mij betreft mag je dans, waarvoor de belangstelling terugloopt, echt wat meer aan de man brengen.”

De zaal is inmiddels verdergegaan met 'L'Amusette' van de Franse choreografe en danseres Marion Levy. “You faint, you turn, you fall, you catch, you push, make a ball, and one, and two, and three, right hand on your right 'bil', left hand on your left 'bil' and prrrrrrrr! Shiver!” Haar Franse volksdans op accordeonmuziek zit vol grapjes en is gemaakt voor het Parijse Bal Moderne. 'L'Amusette' is duidelijk de favoriet van het dansende publiek en ook het meest betoverend om naar te kijken: de lange rijen dansers doen denken aan een klassiek 18e eeuws bal.

“Misschien is dit ook wel een typisch verschijnsel voor een samenleving waarin mensen weer zoek zijn naar structuur”, filosofeert een bezwete jongen aan de rand van de dansvloer (“1,2,3,4,5,6,7,8...kont...kont... sprong en neer”, probeert Hans Tuerlings inmiddels zijn 'Bla bla cha cha' aan te leren). “Of een nieuwe vorm van 'dating', dat kan natuurlijk ook”, vervolgt hij, met een blik over de zaal waar de dames zwaar oververtegenwoordigd zijn. Het publiek is verder hoofdzakelijk jong en nogal hip. Minder gevarieerd in leeftijd in ieder geval dan in Parijs, is ook Hildegard Draayer opgevallen. “Daar zag je ook oudere dames met borduurbloesjes op de dansvloer. Misschien dat op de andere bals, zoals straks op de komende 'Parade' in Den Bosch, de drempel lager is.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden