Jong, ambitieus, gretig en aandoenlijk enthousiast

SANDER HISKEMULLER

Ballet

De Junior Company Het Nationale Ballet ***

Ze schittert in al haar puurheid en heeft een balletlijf waar ze ver mee gaat komen. Het is onmogelijk om in gedachten af te dwalen als Michaela DePrince in een ballet aantreedt. Want de jonge danseres uit Sierra Leone heeft een magnetische werking op de toeschouwer. Ze is jong, nog iets te gretig, maar dat ze er gaat komen staat nu al vast.

Het debuutprogramma van de Junior Company van Het Nationale Ballet (HNB) heeft een hoog 'aaah'-gehalte. Want behalve DePrince zijn alle twaalf dansers jong, ambitieus en aandoenlijk in hun enthousiasme. In filmpjes die de balletten voorafgaan leren we ze kennen, en ze zijn om op te vreten. In een tweejarig talentontwikkelingsprogramma wordt hun de mogelijkheid geboden een brug te slaan tussen opleiding en balletpraktijk. Vlieguren maken, daar gaat het om, zonder eerst achter in het corps de ballet aan te moeten sluiten.

Behalve op de Amsterdamse Nationale Balletacademie, partner in dit initiatief, is er ook internationaal gescout, onder andere via dansconcours. Het concept is een beetje afgekeken van Nederlands andere grote dansgroep Nederlands Dans Theater, dat met NDT 2 al langer een juniordivisie 'aan huis' heeft en daarmee succesvolle tournees beleeft. Maar waar die groep focust op hedendaags ballet met werk van contemporaine choreografen, richt de Junior Company zich op het academische ballet; de romantische klassiekers en actuele(re) exponenten ervan.

Dus gaat er in dit debuutprogramma aandacht uit naar de oorsprong en ontwikkeling van de danskunst - in de filmpjes door de dansers wat al te simpel belicht -, van een menuet aan het hof van de Zonnekoning, via highlights uit 'Zwanenmeer' en 'Sleeping Beauty' naar huzarenstukjes uit het sovjetballet 'Diana et Acteon'. Deze repertoirekeuze maakt duidelijk dat het trainen van solistische kwaliteiten voorop staat bij deze groep, begeleid door (ex) HNB-solisten, die daarmee hun ervaring op de nieuwe generatie overdragen.

Naarmate de voorstelling vordert, met Hans van Manens 'Kwintet' en een aardige wereldpremière van de piepjonge choreograaf George Williamson als finale, begint een paradox zijn schaduw vooruit te werpen. We kijken naar choreografieën die veel inleving, timing, muzikaliteit, kortom raffinement vereisen - zo'n witte zwaan pas de deux, ga er maar aan staan - gedanst door dansers die met deze balletten juist dergelijke ervaring op moeten doen. Dat er een schat aan potentie is, staat buiten kijf, én er is werk aan de winkel. Vlieguren maken inderdaad, en flink wat levenslessen draaien.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden