JOHN WROE vorderde in 1830 van de Noordengelse ...

JAAP DE BERG

JOHN WROE vorderde in 1830 van de Noordengelse sekte die hem als 'de Profeet' vereerde, zeven maagden voor zijn huishouding. Hij kreeg zijn zin. Negen maanden later stond de kleine, intelligente bultenaar voor zijn eigen gemeente terecht wegens - inderdaad - verregaande onkuisheid. De vrij schamele historische gegevens heeft Jane Rogers met indrukwekkende verbeeldingskracht tot leven gewekt in Mr Wroe's Virgins. Het hoofdthema - de onderdrukking van vrouwen in een godsdienstig getto - wordt vierstemmig gepresenteerd door een maagdenkwartet met een zeer gevarieerde bezetting: Hannah, de schranderste, actief in de opkomende cooperatieve beweging; de visionaire debiel Martha; de godsvruchtige Joanna, door de Profeet uitverkoren om een Christuskind te baren; en Leah, frivool, ambitieus en, wanneer Mr Wroe haar versmaadt, de wraakzucht zelf (Faber, 276 blz.17,10; imp. Nilsson & Lamm). Dezelfde uitgever heeft zijn pocketfonds verrijkt met de Engelse vertaling van Milan Kundera's Immortality (387 blz.17,10; de Nederlandse versie kost bijna het drievoudige) en verarmd met In Praise of the Stepmother, een erotisch hoogstandje van Maria Vargas Llosa (149 blz.17,10). ZELDEN HEB IK het lijden van Amerikaanse negerslavinnen in de vorige eeuw zo aangrijpend verwoord gezien als in Family van J. California Cooper. Haar vertelster, moeder van zes kinderen, allen verwekt door een blanke planter, pleegt zelfmoord, maar blijft er getuige van hoe haar nageslacht uitbuiting, vernedering en verkrachting overleeft. Deze kroniek van barre ellende is tegelijkertijd een ode aan de menselijke veerkracht, getoonzet in laconiek, soms poetisch Black English, dat voor niemand die andere varianten van het Engels kan lezen, een barriere hoeft te vormen (Doubleday, 232 blz.28,20; imp. Van Ditmar).

WIE BEGIFTIGD IS met een voor magisch realisme ontvankelijk gemoed, zal de pocketuitgave van Housekeeping, het romandebuut uit 1980 van de Amerikaanse Marilynne Robinson, verwelkomen. Twee zusjes, van wie er een als vertelster optreedt, groeien op bij een door bergen omzoomd meer, waarin hun moeder zich verdrinkt, en worden blootgesteld aan een reeks substituut-moeders die eindigt met een chaotische tante. De een weet zich vrij te maken, maar de vertelster, gebiologeerd door de tante, volgt haar op een zwerftocht door Amerika. Wat een beklemmende indruk nalaat, is minder de handeling dan de met virtuoze taalbeheersing opgeroepen sfeer (Faber, 219 blz.; 21,40).

OP ZOEK NAAR 'verhalen van hoop, brood voor het leven' bezocht Dorothee Solle arme en hongerige Zuidamerikanen (las ik, terwijl onze STER een verhaal van hoop uitzond over Bonzo-senior-brokken voor bejaarde Nederlandse honden). Solle leerde van hen 'een betere theologie, waarin God niet Herr-uber-Uns maar kracht-inons is'. Haar ontmoetingen beschrijft ze, met politiek en theologisch commentaar, in Gott im Mull ('God tussen het vuilnis'; dtv, 175 blz.14,65; Van Ditmar). Gabriele Krone-Schmalz, correspondente van de WDR, bereisde de Sowjet-Unie om te zien en te horen hoe vrouwen in allerlei beroepen werk, huishouding en zorg voor de kinderen combineren, vaak tussen de abortussen door. Toch wekt het feminisme bij weinigen geestdrift: In Wahrheit sind wir starker - Frauenalltag in der Sowjetunion (Fischer, 237 blz.19,05; Nilsson & Lamm).

OMGAAN MET DE DOOD moet een mens bijtijds leren, meent Friederike Waller (jaargang 1934) en daarom stelde ze, geholpen door een arts, een theoloog en een literatuurwetenschapper, een bloemlezing samen van 150 gedichten en teksten over de dood. Alles ist nur Ubergang reikt van Homerus tot Danilo Kis en van Psalm 90 tot Simone de Beauvoir (Fischer, 383 blz.28; Nilsson & Lamm).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden