John Elsenaar, autosloper 'Mijn hele hebben en houden zit in dit bedrijf'

Ons dagelijks werk is meer dan levensonderhoud alleen, het bepaalt onze waardigheid. Maar wat doen we precies?

"Ik heb vanochtend een Volvo C30 binnengekregen met nog geen 2000 op de teller. De auto heeft brandschade aan de achterkant, maar de complete voorkant, inclusief het technische deel, is praktisch nieuw. Nu beoordeel ik de onderdelen.

Vroeger had de autosloop een slecht imago. Je kwam bij een keet waar de sloper koffie zat te drinken, en je moest zelf maar op zoek naar het onderdeel van je gading. Bij ons gaat het al lang anders. Twintig jaar geleden, toen we nog in een kippenschuur zaten, demonteerde ik al auto's, deed aan alle onderdelen kaartjes: merk, type, jaartal, onderdeel.

Nu loopt alles via de computer. Ik bied op schadeauto's die de verzekeringsmaatschappijen op internet anoniem aanbieden. Ik beoordeel op basis van meegestuurde foto's. Ik zie niet wat collega's bieden, ik onderhandel ook niet met de verzekeringsmaatschappij. Er wordt niets meer onder tafel geregeld. De hoogste bieder krijgt de auto.

Per jaar komen hier zo'n duizend auto's binnen. Vanochtend heb ik nog een bod gedaan op een Skoda. Meestal zie ik het wel goed, maar op het moment dat ik op de knop drukte en het bod verstuurde, wist ik: te veel betaald. Ik heb de auto toegewezen gekregen, maar maak er vast verlies op. Ik heb zo'n vierhonderd auto's op voorraad staan. Zit er echt geen handel in een auto, dan gaat hij naar het oud ijzer. Per week laat ik er zo'n tien afvoeren.

Bij de RDW, de Rijksdienst Wegverkeer, heb ik deze Volvo C30 aangemeld voor demontage. Ik heb de papieren opgestuurd, deze auto gaat nooit meer de weg op. Uit mijn computer is net een label gerold met een nummer. Dat plak ik op de auto. Als een koper dit nummer intikt, krijgt hij de complete informatie over de auto. Alle onderdelen moeten herleidbaar zijn, anders gaat het mogelijk om gestolen waar.

Natuurlijk, er kan altijd gesjoemeld worden. Ik doe het niet. Mijn opa is dit bedrijf begonnen in 1941, mijn vader heeft de zaak overgenomen in 1979. Toen hij zestien jaar geleden overleed, ben ik aan het roer komen staan. En mijn zoon van 17 wil liever vandaag dan morgen de sloop in. Mijn hele hebben en houwen zit in dit bedrijf. Dat zou ik nooit op het spel zetten. Ik verdien genoeg.

Het labelen is nu het belangrijkste onderdeel van mijn werk. Van elk onderdeel moeten we de juiste informatie online zetten, zodat dealers en garages de onderdelen via een zoekmachine makkelijk kunnen vinden. Ik verkoop weinig aan particulieren, die vinden alles te duur.

Ik zie nu dat er toch roetschade zit op de airbag van deze Volvo. Die kan ik niet meer verkopen. Dat is jammer. Een nieuwe Volvo airbagset kost al gauw 3500 euro. Ik had ze al op internet gezet voor 1500. Die kan ik nu weer uit het systeem halen. Een tegenvaller. Dat hoort ook bij mijn handel.

23 november

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden