John de Mol geeft de strijd om TMG nog niet op

Beeld Trouw

De strijd om mediaconcern TMG loopt hoog op. Mediahuis en de familie Van Puijenbroek zijn aan de winnende hand, maar John de Mol geeft nog niet op.

John de Mol verhoogde gisteren opnieuw zijn bod op de Telegraaf Media Groep (TMG). De mediatycoon lijkt kansloos. De combinatie van het Belgische Mediahuis en de familie Van Puijenbroek bezit inmiddels 59 procent van de aandelen. Hun bod werd zondag door de leiding van TMG geaccepteerd.

Toch is de race nog niet gelopen. De Mol zorgt voor tweespalt en krijgt steun van de hogere managers van TMG. De raad van bestuur wilde zich (nog) niet committeren aan Mediahuis en is zondag door de commissarissen van TMG opzij gezet. De redacties steunen een overname door Mediahuis wel, evenals de raad van commissarissen.

Nu De Mol met een bod komt dat 50 eurocent ligt boven het bod van 6 euro dat Mediahuis en Van Puijenbroek deden, wordt de druk op TMG weer opgevoerd. “De Mol kan nog een hoop reuring veroorzaken. Zowel juridisch als publicitair”, zegt Pieter van der Korst van advocatenkantoor Lemstra Van der Korst. Vier scenario’s zijn mogelijk.

Scenario 1: De Mol dwingt op korte termijn nieuwe gesprekken af

Nu TMG definitief heeft gekozen voor Mediahuis en Van Puijenbroek, wordt er niet meer met De Mol gesproken. Toch hebben de commissarissen de plicht om de belangen van alle belanghebbenden af te wegen. Dus ook die van de 20 procent andere minderheidsaandeelhouders, die nu het hogere bod van De Mol aan zich voorbij zien gaan. De Mol heeft zelf 21 procent van de aandelen. 

De Mol kan juridisch proberen af te dwingen dat hij weer aan tafel komt en zal hierin slagen als de rechter vindt dat van een gezonde belangenafweging geen sprake is. Directeur Rients Abma van beleggersplatform Eumedion vindt dat TMG meer tijd had moeten nemen om met Mediahuis en eventueel De Mol te onderhandelen. “Wij snappen de haast niet waarmee de commissarissen van TMG een overeenkomst met Mediahuis hebben gesloten en tegelijk het bestuur hebben geschorst.”

Tekst loopt door onder afbeelding. 

John de MolBeeld ANP Kippa

Scenario 2: Bod De Mol slaagt alsnog

Weet De Mol het overnameproces door Mediahuis en Van Puijenbroek te ondermijnen, dan is er een kleine kans dat hij de eigenaar van TMG wordt. Dan moet de familie Van Puijenbroek wel haar belang van 41 procent aan De Mol verkopen en dat is ze niet van plan. 

De kleine aandeelhouders zien De Mol graag winnen. “Wij vragen om een eerlijk en transparant proces. De hoogste bieder die aan de randvoorwaarden voldoet, moet in principe de steun van de commissarissen krijgen”, zegt adjunct-directeur Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB).

Scenario 3: Overname combinatie slaagt, maar De Mol blijft zitten

Mediahuis en Van Puijenbroek hebben nu 59 procent van de aandelen en zetten het bod vermoedelijk ook door als niet alle aandelen kunnen worden opgekocht. In dat geval blijft TMG aan de beurs en houden De Mol en de vele kleine aandeelhouders een belang van mogelijk wel 40 procent. Dat is voor de grootaandeelhouder onprettig, omdat De Mol ook als minderheidsaandeelhouder voor problemen kan zorgen.

Scenario 4: Combinatie wint, De Mol en de rest verkopen

De positie van een grote minderheidsaandeelhouder in een beursfonds is onprettig als die zich niet in de koers van het bedrijf kan vinden. De grootaandeelhouder kan kleine aandeelhouders op vele manieren dwars te zitten, zodat De Mol en de andere beleggers uiteindelijk geen andere optie hebben dan hun belang te verkopen. 

Deze lange strijd kan wellicht worden voorkomen als Mediahuis een even hoog bod doet als De Mol, zodat hij en de andere aandeelhouders direct willen verkopen. De Mol heeft in dat geval de strijd om TMG verloren, maar wel het onderste uit de kan gehaald.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden