Jochies uit de buurt met een enorm podium

Rapper Boef maakte het 'hoodvloggen' bekend.Beeld YouTube

'Hoodvloggers' worden ze genoemd: jongens van de straat die hun dagelijkse leven vastleggen op video. Hun filmpjes op YouTube zijn enorm populair. Maar op verschillende plekken in Nederland zorgden de hoodvloggers de afgelopen dagen voor onrust.

In Zaandam zijn het intimiderende hangjongeren en in Tilburg smoorde de politie een knokpartij. Hun uitdagende video's lijken een steeds grotere rol te spelen in de jeugdcultuur. Hoe is die aantrekkingskracht te verklaren?

De commotie begon in de Zaanse wijk Poelenburg, waar vijftig jongeren zich schuldig zouden maken aan intimidatie, overlast en drugshandel voor de Vomar. Buurtbewoners voelen zich onveilig. Vlogger Ismail Ilgun legt alles wat hij en zijn vrienden meemaken op beeld vast, van freestyle raps tot confrontaties met de politie. De zonnebril dragende jongens mochten opdraven in de talkshow van Jeroen Pauw en raakten in een verhitte discussie met het Zaanse raadslid Juliëtte Rot, die inmiddels aangifte heeft gedaan wegens intimidatie.

Zondagavond was het raak in Tilburg. De populaire rapper Boef en zijn jonge collega Para Soma spraken met elkaar af om op de vuist te gaan. In Tilburg stonden zo'n honderd aanhangers van de rappers tegenover elkaar, bewapend met stokken, maar de politie wist een slagveld te voorkomen. Naderhand vochten beide rappers hun conflict online uit.

Op zich is er niets nieuws aan rivaliserende groeperingen die afspreken om met elkaar te knokken. Kijk naar voetbalhooligans. Of buurtgangs in de VS, waar de Nederlandse hoodvloggers in ieder geval hun naam aan te danken hebben. ('Hood' is afgeleid van het Engelse woord voor buurt of wijk: neighbourhood.) Maar nu hebben jongeren een middel gevonden om hun eigen bekendheid te creëren, door hun leven te filmen, zegt Tewatha Muller, vlogspecialiste van Bureau Jeugd en Media. "Het is iets van de afgelopen maanden. Rapper Boef heeft het hoodvloggen bekend gemaakt. Waarna anderen dachten: 'als hij het kan, kan ik het ook'."

Sommige vlogs van Ilgun en Boef hebben wel 500.000 views op YouTube. "De vloggers van nu dénken niet alleen dat ze macht hebben, ze zíjn enorm machtig", zegt Muller. "Ze kunnen veel invloed uitoefenen op hun achterban en volgers aanzetten iets te doen of juist te boycotten. De aandacht die de jongeren uit Poelenburg nu krijgen zorgt ervoor dat ze door blijven gaan."

Bovendien voelen vloggers dat ze invloed hebben in de openbare ruimte. Op de filmpjes lijkt de politie huiverig om in te grijpen. Muller denkt dat agenten in Poelenburg zich niet uit laten lokken. Want als dat wel gebeurt en het staat op beeld is de politie nog verder van huis. Wel komt er meer cameratoezicht en gaat de politie vaker surveilleren.

In hun jacht naar views zijn de vloggers bereid in te spelen op de wensen van de kijker. Ze filmen zichzelf 24 uur per dag en worden volgens Muller een karakter van hun eigen vlog. Ook Ilgun en Boef hebben onderling ruzie en in verschillende goed bekeken filmpjes dagen ze elkaar uit tot een fysieke confrontatie. Muller: "Voor kijkers is dat sensationeel vermaak. Dat zijn vooral jongeren die zich herkennen in het straatleven. Daarnaast zijn er ook kijkers die zich totaal niet herkennen in de vlogs en zich verwonderen over of ergeren aan het gedrag van de jongens."

Agressie
Maar tegelijkertijd ondergraaft de agressie wel het verdienmodel van vlogs. Het schrikt namelijk adverteerders af, die niet meer willen dat hun reclames rond de vlogs worden vertoond. Dat is voor vloggers met commerciële ambities weer een reden zich in te houden.

Hoogleraar sociologie Peter Achterberg van de Universiteit van Tilburg liet zich op de onafhankelijke nieuwssite Univers van de universiteit ook uit over de vlogs. "Ik denk dat de achterban zich wil identificeren met een populaire cultuur."

Muller ziet de filmpjes niet als oorzaak van de onrust in Poelenburg. "Die was er zonder de vlogs ook al. Maar met dit nieuwe middel kan de al ontstane onrust zich nog sneller verspreiden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden