Jiang Lu (28) woont vlak bij zijn werk, maar staat soms wel een uur in de file

null Beeld Elke Scholiers
Beeld Elke Scholiers

Jiang Lu (28) is geboren en getogen in Peking. Hij rijdt dagelijks met de auto naar zijn werk en staat vaak in de file. Maar dat heeft hij ervoor over. Laatste aflevering in een serie over vervoer in de Chinese hoofdstad.

Het is half zeven, het begint licht te worden in Peking. Tijd om te vertrekken. Jiang Lu is een vrij kleine, stevige man, in een grijze joggingbroek, grijs Nike-shirt en sportschoenen van hetzelfde merk. Hij rijdt vandaag in een rode Ford Ecosport.

"Deze is van mijn vader. Mijn eigen auto, een witte Audi A4, mag vandaag niet rijden. Dat ligt aan het nummerbord, het laatste cijfer is een 4 en die mogen op donderdag niet de weg op, net als die met een 9." Door iedere dag een op de vijf auto's niet te laten rijden, hoopt het stadsbestuur de verkeersopstoppingen te beperken.

Cool

Jiang, die Chinees naar braille vertaalt, zegt niet veel over zijn privéleven. Hij gedraagt zich cool, een beetje arrogant, als een typische inwoner van Peking. Die hebben veel voordelen ten opzichte van mensen die van buiten komen, als het gaat om wonen, onderwijs en bij het vinden van werk.

Het is bijna zeven uur als we de drukke tweede ring rond het centrum oprijden. Het verkeer stroomt redelijk door, maar de tegenliggers staan vrijwel stil. "Het gaat nu wel, soms is het nog veel drukker. Na zeven uur kan het hier compleet vaststaan, alsof je op een parkeerplaats bent. Dat gebeurt vaak."

Dus vertrekt Jiang vroeg. "Het duurt in het beste geval een half uur om naar mijn werk te rijden, soms wel een uur. Dat is vanuit mijn huurwoning, die niet zo ver van mijn werk is. Vanuit het huis van mijn ouders, aan de rand van Peking, doe ik er zeker anderhalf uur over."

Toch zit hij ontspannen achter het stuur. "Ik ben niet gestrest op de weg. Je moet altijd zorgen dat je zelf veilig bent én een goed humeur bewaren. Dat is de basis. Veel ongelukken gebeuren doordat automobilisten boos worden en hun geduld verliezen."

Ongelukken horen erbij, vindt Jiang. "Zelf heb ik twee keer een ongeluk gehad in tien jaar tijd, dat is niet slecht. Eén keer ben ik achter het stuur in slaap gevallen. Nee, ik was niet gewond. De fietsers zijn soms bijna niet te ontwijken. Ik vertrouw op mijn rijvaardigheid, maar als zij tegen mij aanrijden kan ik daar niks aan doen."

Jiang ziet ook wel dat het te druk is. "Er zijn gewoon te veel auto's, de wegen zitten aan hun maximumcapaciteit. Vooral tijdens het spitsuur, als mensen om allerlei redenen de weg op gaan: naar hun werk, om kinderen naar school te brengen. Dat leidt tot opstoppingen."

Nummerbord

Het aantal auto's moet omlaag, vindt Jiang en hij weet wel een oplossing. "Meer wegen aanleggen helpt niet, er is niet genoeg ruimte. De kern van het probleem zijn al die mensen van buiten. Twee derde van de mensen hier komt van buiten de stad, maar ze hebben wel een auto met een nummerbord van Peking."

Nu mogen alle auto's één werkdag per week niet de weg op, maar dat helpt niet.

"Kijk naar mij, ik rijd nu ook. Ik heb een eigen auto en op die ene dag neem ik een andere. Zo wordt de druk niet minder." Auto's worden bovendien steeds goedkoper.

Openbaar vervoer

"Soms ga ik wel op de fiets of met de bus of metro. Als het heel druk is, omdat er grote conferenties zijn of aan het begin van de vakantie." Elektrische wagens zijn de toekomst, de overheid stimuleert het bezit ervan en ze mogen de hele week de weg op. "Ik heb er al eens in gereden, dat was oké. Ze zijn ook beter voor het milieu. Maar je moet ze vaak opladen, dat is het probleem."

Uiteindelijk vindt hij het gewoon fijn om te rijden. "Ik ben een man, dus ik houd van auto's. Als ik heel veel geld had zou ik een Ferrari kopen, of een Lamborghini." In zijn vrije tijd doet hij aan autoracen. "Op een racebaan aan de rand van de stad."

Is de auto een statussymbool? "Voor sommige mensen wel", vindt Jiang. "Van zakenlieden kan ik dat begrijpen, zij moeten hun bedrijf vertegenwoordigen. Voor mij persoonlijk is het niet zo. Dat ik een Audi heb, maakt me nog niet beter dan anderen."

Vol met nieuwe auto's

In Peking rijden bijna zes miljoen auto's rond. Daar komen nog vele duizenden bussen en vrachtwagens bij. De wegen in de stad zijn daardoor vaak verstopt. De overheid probeert het autogebruik wel te beperken, maar met weinig succes. Opvallend is dat er in de stad weinig oude auto's te zien zijn. Auto's die vóór 2005 zijn geproduceerd, mogen niet binnen de zesde ring komen, aan de rand van de stad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden