Jezus komt spontaan ter sprake

Voor de 24ste keer werd afgelopen dagen in Liempde het Flevo Totaal Festival gehouden. Zo'n tienduizend jongeren kwamen er op af. De artiesten zijn christen, het doel is evangelisatie. ,,Maar ik weet ook wel dat de meesten gewoon komen om te feesten.''

Even lijkt het alsof de rockband Luna Halo de oceaan over is gestoken om gewoon een goed concert te geven op het Flevo Totaal Festival. Het had een optreden op willekeurig welk festival kunnen zijn. Maar vlak voordat de band het hoofdpodium verlaat, haalt de zanger een Nederlandse vlag te voorschijn. ,,Jullie kunnen dit land veranderen'', roept hij. ,,Het is jullie verantwoordelijkheid om je landgenoten over Jezus te vertellen!''

Het landgoed Velder in Liempde is voor vier dagen omgetoverd tot één groot tentenkamp. In de mooie, beboste 'achtertuin' van een oude dame, oma Van Boekel, hebben meer dan tienduizend jongeren hun tent opgezet. Hoewel voor het overgrote deel van de bezoekers Flevo synoniem staat voor vier dagen feesten, heeft de organisatie een hoger doel voor ogen. ,,Primair gaat het om evangeliseren'', zegt Daniëlle Veuger, woordvoerster van het festival. ,,We willen laten zien wat geloven inhoudt.''

Volgens haar is zo'n tien procent van de bezoekers niet-christelijk of randkerkelijk. Ze komen meestal mee met vrienden. Die groep wil ze bereiken. ,,Maar ik weet ook wel dat de meesten gewoon komen om te feesten. Ze komen voor de muziek. Het optreden van Eminent Child was donderdagavond een absoluut hoogtepunt.''

De artiesten zijn volgens haar allemaal christen, maar ze hoeven niet per se een boodschap uit te dragen. ,,We vragen daar niet om.'' Toch komt negen van de tien keer Jezus spontaan ter sprake. Volgens een bezoekster staat het evangelie vaker centraal dan een paar jaar geleden. ,,In bijna elke tent waar je binnenloopt hoor je het wel.''

In de dertien grote tenten zijn afwisselend bands, lezingen, talkshows, cabaret en theater. In La Luna treedt een 'aanbiddingsband' op. Het publiek zingt de nummers met gesloten ogen mee. Veel jongeren steken hun handen in de lucht. In De Paradox wordt er gepraat over 'sex, love and more'. Wil je een 'freaky image' dan ga je naar Nummer 15 waar je een metamorfose kunt ondergaan. Om tien uur 's avonds staat er nog steeds een rij voor De Verbeelding waar een stepworkshop wordt gegeven. Anderen gaan juist naar de Holy Dance Palace om zich even helemaal uit te leven op de muziek van dj Dino. En voor wie alle hectiek te veel is, staat het tentzeil van de 'dorpskerk' vierentwintig uur per dag open.

De theatervoorstellingen trekken opvallend veel festivalgangers. Ook al gaat het feestgedruis de hele nacht door, 's ochtends om halfnegen staan veel mensen al in een lange rij om een kaartje te bemachtigen. Sequens is een van de groepen en presenteert zichzelf als 'getuigend theater'. Doelgroep: niet-christelijk Nederland. De Amsterdamse studenten organiseren voorstellingen in de hoofdstad voor hun niet-christelijke studiegenoten.

Volgens Maarten van Voornveld, het brein achter Sequens, is de theatergroep ook op Flevo Totaal op zijn plaats. ,,Er komen hier veel verschillende mensen. Veel van hen gaan wel naar de kerk, maar lopen met vragen rond. Ik vind dat wij mensen echt wat te vertellen hebben.'' Wat dat dan is? Hij aarzelt even, zegt dan: ,,Ik wil laten zien dat er een werkelijkheid is van God die niet in het dagelijks leven zichtbaar wordt.''

Snikheet is het in het Paleis van de Schone Kunsten, maar de tent zit helemaal vol. De voorstelling van Sequens heet 'Papa is boos'. Een speler zegt: ,,Ik wil dat papa me waardeert. Ik wil dat papa trots op me is.'' Maar papa is 'streng'. ,,Hij geeft mij helemaal geen aandacht.'' Dat is het godsbeeld dat veel mensen hebben, zegt Van Voornveld. ,,Er zijn zoveel misvattingen over God en over christenen. Ik wil daar iets tegenover zetten. Niet dat wij het als christenen allemaal beter weten; ik wijs naar God.''

Theater is eigenlijk geen goede manier om te getuigen vindt hij. Je speelt immers een rol. Als oplossing heeft Sequens bedacht om aan elke voorstelling een spreker te koppelen. ,,Het theater zelf is een spiegel die wordt voorgehouden. Het zet mensen aan het denken. Er zit altijd wel iets in dat je aanspreekt.''

Terwijl 's avond op het hoofdpodium de populairste artiesten optreden is er in De Paradox discussie. De talkshow over de maakbaarheid en de eindigheid van het leven trekt veel jongeren, ook deze tent zit bomvol. CDA-politicus Jaap de Hoop Scheffer is een van de gasten. De geponeerde stellingen hebben betrekking op het klonen van embryo's en op euthanasie bij ondraaglijk lijden. Bij metingen in de zaal blijkt al snel dat maar een enkeling vóór is. De overgrote meerderheid moet niets hebben van beëindiging van leven in welk stadium dan ook.

De grote massa is inmiddels naar het hoofdpodium gestroomd. Bij het opkomen van de band Luna Halo begint het publiek op het ritme van de muziek te springen, maar het blijft redelijk rustig: crowd surfen en pogoën is, net als op andere festivals, niet meer toegestaan. Voorheen zorgde dat nog wel eens voor ongelukken. ,,We hebben nog geen incidenten gehad'', zegt woordvoerster Daniëlle Veuger. ,,We verbazen ons er over hoe goed het allemaal gaat.''

Aan het festival werken ruim negenhonderd vrijwilligers mee. Voor de een is het een goedkope manier om naar het festival te kunnen, anderen doen het om 'wat te betekenen'. Nathalie werkt op Flevo als doventolk. ,,Er zijn maar zeven doven'', zegt ze, ,,maar dat is al het dubbele van vorig jaar. En ik hoop dat er volgend jaar nog meer zullen komen.''

Ze is derdejaars student doventolk en gebarentaal. ,,Ik leer er zelf natuurlijk veel van, maar ik doe het vooral omdat ik het heel belangrijk vind dat ze wat van het geloof horen. Veel doven haken af omdat ze geen plaats vinden in de christelijke wereld. Ze hebben geestelijk voedsel nodig en dat vinden ze hier.''

Overigens is dit het laatste jaar dat het festival georganiseerd werd door Youth for Christ. Vanaf volgend jaar zal Flevo Totaal los staan van de interkerkelijke stichting. ,,We willen groeien'', zegt Daniëlle Veuger. ,,Als zelfstandige organisatie is het makkelijker om aan financiers te komen.''

Het festival past volgens haar ook niet langer bij een organisatie als Youth for Christ. De gemiddelde leeftijd van de festivalbezoekers is twintig, terwijl Youth for Christ zich al een tijdje richt op een jongere doelgroep, de elf- tot negentienjarigen. Veuger: ,,Flevo blijft wel dezelfde identiteit en doelstelling houden en verandert ook niet van naam.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden