Jezus betaalde ook belasting hoor

Occupy Ede zoekt steun onder lokale christenen. 'Wij noemen het solidariteit en zij naastenliefde.'

Dinsdagavond acht uur. Het Doelenplein in Ede is uitgestorven, op wat blowende jongeren met scooters na. En het minikamp van Occupy, die van de gemeente aan de rechterkant van het plein mag staan. In een hoekje, anders zouden voorbijgangers de vier tentjes 'intimiderend' vinden.

Occupy Ede wil graag debatteren met buurtbewoners. Maar die komen, anders dan bij het drukke Beursplein in Amsterdam, niet zomaar aanlopen als de winkels dicht zijn en de stad gehuld is in nevelen. Daarom heeft betoger Jan-Willem Hordijk (20) een discussieavond georganiseerd over religie en revolutie. "Ik dacht dat zo'n thema de christenen in Ede wel zou aanspreken", vertelt hij. "Bovendien zie ik veel parallellen tussen het christendom en Occupy. Wij staan volgens mij voor dezelfde waarden, maar we geven het een andere naam. Wij noemen het solidariteit en christenen naastenliefde."

Hordijk zit in de 'huiskamer', een grote tent. Voor de twee tentramen hangen gordijnen met retroprint. Kerstverlichting fleurt het plafond op, dat is bedekt met isolatiemateriaal. Twee terrasverwarmers moeten de kou buiten te houden.

Docent en onderzoeker Peter Jansen (34) is een van de vijf mensen die op de avond is afgekomen. Jansen ziet de gelijkenis tussen het geloof en Occupy ook, maar is het niet in alle facetten met de beweging eens. "Wij zijn ook tegen het materialisme en het ik-denken, en we proberen aan de medemens te denken. Maar daarvoor hoef je niet tegen de gevestigde orde in te gaan." Maar, zegt Hordijk, Jezus was toch ook een revolutionair? "Hij ging tenslotte tegen de farizeeërs in."

Hij hield zich wel netjes aan de regels, meent Jansen. Een echte revolutionair was hij daarom niet. "Hij leefde onder de Romeinse bezetter. Of hij het er nou mee eens was of niet, hij betaalde ook belasting, hoor. Hij riep mensen niet op om de macht omver te werpen, maar vond juist dat verandering uit de mensen zelf moest komen. Dat liet hij met veel emotie zien."

Als voorbeeld noemt de docent het verhaal van de marktkooplui die handel aan het voeren waren in de tempel. "Toen Jezus dat zag reageerde hij heel emotioneel. Hij kieperde alle tafels om, omdat hij vond dat zoiets niet in het huis van God hoorde."

Naast Jansen zit Ineke Scholte (54) van de Raad van Kerken. Ze is met Jansen de enige praktiserende christen in het gezelschap. Voor haar is Jezus ook een revolutionair. "Want hij keek kritisch naar het systeem om zich heen en was zeer vernieuwend voor die tijd." Scholte zit bij een Basisgemeenschap in Ede. "In de dienst hebben we het al een keer over Occupy gehad. Iemand noemde het toen een mooi initiatief, een teken van hoop. Ik sta er erg voor open om ideeën uit te wisselen."

Buurtbewoonster Josje Bakker (61) heeft niet zoveel met het geloof. Ze is naar de discussieavond gekomen om te horen wat de betogers willen bereiken met hun tentenkamp op het plein. "Ik snap het idee wel, maar het blijft zo weinig concreet. Noem eens iets meetbaars van wat jullie willen bereiken hier in Ede."

Betoger Ellis Samshuijzen (45) noemt als voorbeeld het burgerspreekrecht in de gemeente. "Daar is weinig meer van over", vindt Samshuijzen. "Je mag 48 uur van tevoren een onderwerp inbrengen. Maar alleen als de gemeente goedkeuring geeft, wordt het op de agenda gezet. Dat moet anders."

Hoe de betogers dat gaan veranderen, blijft onbeantwoord. Peter Jansen vindt in ieder geval dat een tentenkamp in de publieke ruimte de juiste vorm niet is. Zeker niet voor christenen. "Het christendom zit juist in de kleine levenshandelingen. Gaat het slecht met je buurman, help hem dan een handje. Het begint bij jezelf."

Als de betogers een pauze in willen lassen, merkt Scholte op dat ze er weer vandoor gaat. Ze heeft nog een verjaardag. De rest gaat ook naar huis. Betoger Samshuijzen is tevreden, ook al waren er maar vijf mensen. "Op ons vorige themadebat kwam niemand af", grinnikt ze. "Toen zaten we hier helemaal alleen te wachten. Hopelijk gaat het balletje nu rollen."

Sympathie onder christenen voor Occupy
Verschillende christenen hebben zich positief uitgelaten over de protesten van Occupy. Henk van Ree, directeur van de evangelische hulporganisatie Tot Heils des Volks riep op het signaal van Occupy niet te negeren maar juist te volgen. Volgens Van Ree hadden christenen zelf het signaal over een betere wereld moeten geven. Remko Groen van Stichting MainstreaM, een interkerkelijk jongerenplatform, vraagt zich in zijn onlinecolumn af waar de christenen zijn bij de protesten voor meer sociale vaardigheid. Groen mist een samenstreven naar wat hij noemt een 'meer ideaal systeem'.

Toen het Occupy-kamp in Londen ontruimd dreigde te worden kondigden lokale christenen aan al biddend een ring om het kamp te zullen vormen om de ontruiming te voorkomen. Ook in Portland kwam steun vanuit de kerk bij geplande ontruimingen van de politie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden