Jeugd blijft moeilijke doelgroep voor publieke omroep, ook online

De publieke omroep blijft jonge kijkers verliezen. Jongerenzender NPO 3 wist in 2015 veertig procent van de 20- tot 34-jarigen wekelijks te bereiken, terwijl dat percentage in 2014 nog boven de 50 lag, blijkt uit cijfers van het Commissariaat voor de Media (CvdM). Volgens de prestatieafspraken die de NPO met de overheid heeft gemaakt, moest NPO 3 het bereik onder de jeugd juist vergroten.

Het is bekend dat jongeren minder tijd voor de 'traditionele' tv doorbrengen en vaker op internet programma's kijken wanneer het hen uitkomt. Die online kijkcijfers zijn in het onderzoek van het CvdM onvoldoende meegenomen, erkent de toezichthouder.

Toch is het bereik op internet niet veel hoger, blijkt uit de analyse die Stichting KijkOnderzoek (SKO) desgevraagd maakt. Die online kijkcijfers worden sinds dit jaar door SKO gemeten. In het eerste half jaar van 2016 zag 46 procent van de 20- tot 34-jarigen iets van NPO-programma's online. Kijk je naar het bereik op weekbasis, dan kwam dat in juni uit op gemiddeld 7,7 procent.

De NPO worstelt al jaren met jongeren die steeds minder interesse lijken te hebben in programma's van de publieke omroep. Op dit moment spreekt de organisatie zelfs van een 'jongerenoffensief'. Zo wil de publieke omroep jonge kijkers meer betrekken bij programma's en ze beter 'gidsen' langs al het aanbod op internet.

Kijk je naar het totale bereik van de publieke zenders, dan stemde 83 procent van de Nederlanders wekelijks af op NPO 1, 2 of 3. Ook dat ligt net iets lager dan het percentage dat de overheid van de publieke omroep verlangt: 85 procent.

De mediatoezichthouder, die de prestaties van de publieke omroep jaarlijks in opdracht van het kabinet toetst, is wel te spreken over de inhoud van de programma's op NPO 1, 2 en 3. Die konden zich duidelijk onderscheiden van de RTL- en SBS zenders, vooral in de genres actualiteiten, meningsvorming en human interest.

Het aandeel amusementsprogramma's was met 4,2 procent in 2015 lager dan voorgaande jaren. Over dat genre is afgelopen jaar veel te doen geweest: het kabinet wil amusement op de publieke zenders beperken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden