Jesse Hughes geniet van zijn laat verkregen heldenstatus

Josh Homme (links) en zanger Jesse Hughes (rechts). (Trouw)

Eagles of Death Metal, 26 oktober, 013 Tilburg.

Onder de neus de eeuwige walrussnor, erop de eeuwige zonnebril. Frontman Jesse Hughes van het Amerikaanse Eagles Of Death Metal (EODM) is wat je noemt een karikatuur van zichzelf. In de grote zaal van muziekcentrum 013 in Tilburg wordt daar door het publiek maandagavond het bewijsmateriaal voor geleverd. In de volgestroomde ruimte is het niet lang zoeken naar dubbelgangers: carnavalesk voorzien van bril en opplaksnor.

Zoals tijdens elk optreden van EODM draait alles om de rondtrippelende Jesse ’The Devil’ Hughes. Niet veel ogen zijn gericht op bassist Brian O’Connor en gitarist Dave Catching, terwijl dat ook geen figuren zijn die je op straat onopgemerkt zou passeren. In muzikaal opzicht drukken O’Connor en Catching wel hun stempel, via strakke, harde begeleiding. Net als drummer Joey Castillo’s koebel-ritme, een holle tik waarmee veel rock ’n roll bands zich bedienen. Want voor de duidelijkheid: rock ’n roll is wat EODM speelt. Zelden droeg een band zo’n misleidende naam.

Hughes geniet zichtbaar van de aandacht. Na elk van de pakkende, soms meeslepende gitaarnummers, speelt hij met de heldenstatus die hij bij het jonge publiek heeft. Dan schudt hij handen, dan maakt hij een joelende fan blij door een aangereikt biertje te accepteren. Hij neemt zelfs de moeite om tussendoor vlug een krabbel te zetten op wat aangereikte kledingstukken van fans. Over interactie met het publiek, waarin veel rocksterren geen ster zijn, niet te klagen bij EODM. Dubieus wordt het als de volgetatoeëerde ’devil’ de zaal meekrijgt in het spelletje: dames schreeuwen ’woe’, mannen schreeuwen ’yeah’.

Een verklaring voor de volledige overgave die Hughes toont in zijn vak, lijkt te liggen in zijn muzikale verleden. Dat verleden is er namelijk nauwelijks. Hij is niet het type muzikant dat na jarenlang ploeteren in de garage aan huis, uiteindelijk wist op te klimmen tot rock ’n roll ster. Hij studeerde, werkte als politiek deskundige, stichtte een gezinnetje. Tien jaar terug lag hij in scheiding en concludeerde dat zijn ware roeping in de muziek lag.

Via Josh Homme, jeugdvriend en boegbeeld van de bekende rockband Queens of the Stone Age, kon dat snel geregeld worden. Homme werd muzikaal partner, Hughes trok naar Los Angeles voor een leven van sex, drugs en rock ’n roll. Niet dat hij zijn rol als familieman volledig losliet. Op ouderavonden van zijn zoon school draaft hij bijvoorbeeld nog gewoon op. Wel als de ruige rocker die hij is, want conformeren doet hij niet meer aan. „Ik ben mijn hele leven een weerwolf geweest, maar had tot ’Peace, Love, Death Metal’ nog nooit een volle maan gezien”, zei Hughes (37) laatst in een interview.

’Peace, Love, Death Metal’ werd als debuut in 2004 zeer goed ontvangen. Twee albums, waarin geen muzikale trendbreuk zou plaatsvinden, volgden. Een selectie van het laatste album ’Heart On’ blijkt vaak net zo geliefd als ’de oude bekenden’. Met de roemruchte cover van het jaren ’70 nummer ’Stuck in the middle with you’, bekend uit Quentin Tarantino’s film ’Reservoir Dogs’, is het succes in Tilburg verzekerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden