Jesaja en Jeremia staan model voor jeugdtoneel

De initiatiefnemers van het 'Jaar met de Bijbel' zullen er wellicht blij mee zijn. Theaterregisseur Jeroen Kriek maakte met negen jonge acteurs een voorstelling die is gebaseerd op de oud-testamentische boeken van Jesaja en Jeremia.

Van onze verslaggever

Nu zijn beide profetenboeken geen boeken die zomaar een verhaal vertellen; ze bevatten naast heilsprofetieën vooral ook klaagliederen en veel dreigende aankondigingen van onheil. Maar ofschoon het roerige Juda van zes-, zevenhonderd jaar voor Christus weinig gemeen heeft met het redelijk gepacificeerde westen van tegenwoordig, vond Kriek er genoeg stof in voor een hedendaagse voorstelling.

,,Voor mij is de bijbel een boek met klassieke teksten,'' zegt hij. ,,En klassieke teksten dragen een geschiedenis in zich die groter is dan de tekst zelf.'' Zijn fascinatie voor de bijbel stamt overigens niet uit een gelovige opvoeding. ,,Ik las een jaar of acht geleden Joseph Hellers roman 'God weet' over koning David. Die figuur boeide me en ik heb daarop Samuel 1 en 2 gelezen als een spannend jongensboek. Meesterlijk. David heeft iets van een King Lear eigenlijk. Voor mij is de bijbel niet zozeer een boek van God, als wel een soort I'Tsjing, een boek vol levenswijsheden.''

In de profetenboeken van Jesaja en Jeremia herkenden Kriek en zijn acteurs menig eigentijds dilemma. Kriek: ,,Ook nu leven we in een onbehaaglijke tijd, een onbehagen dat, gevoed door de millennium-angst, voortkomt uit ongewisheid.''

In de voorstelling komt dat onder andere tot uiting in de transformatie van een van de spelers in een Jeremia, maar dan niet als een trouwe volgeling van Jahweh, maar als fanatieke bewonderaar van de Britse dierenactivist Barry Horne, de absolute vegetariër die voor het welzijn van de dieren in hongerstaking ging.

Met de 'Jeremia' op de planken loopt het echter evenmin goed af, als blijkt dat het grote voorbeeld zijn hongerstaking afbreekt: in de ogen van zijn volgzame profeet verguist hij daarmee zijn principes - een diepe levenscrisis is het gevolg.

Wie zijn de profeten van nu, lijkt het stuk te willen vragen. Kriek: ,,Bert van Riel, Emile Ratelband, Jomanda? Johan Cruyff?'' New age-achtige taferelen doen zich voor, lachsessies, Duitse porno. En tussendoor komt Jezus voorbij - naakt. Maar geen zorg: het stuk wordt, zo bleek uit reacties bij enkele proefvoorstellingen, nergens als blasfemisch ervaren.

Veel meer wordt een bizarre zoektocht gepresenteerd, een 'Geloof-, Hoop- en Liefdeshow'. Kriek: ,,We zien het zo: we zijn negen ideale discipelen. Geef ons een leider en we gaan er achteraan.''

Maar welk heil moet er verkondigd worden?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden