Review

Jeff Hamburg neemt afgebroken draad op

In de jubileum-serie van Donemus, waaraan elk Nederlands orkest bijdraagt in de vorm van een actuele registratie van werken van één Nederlands componist, is inmiddels de zesde aflevering verschenen met werk van de Amerikaans-Joods-Nederlandse componist JEFF HAMBURG (Donemus Composers Voice 67). Het Noordhollands Philharmonisch Orkest nam deze cd met zijn inmiddels vertrokken chef-dirigent David Porcelijn op in eigen huis, het Haarlemse Concertgebouw.

Jeff Hamburg, die ondermeer in Illinois in de Verenigde Staten en bij Louis Andriessen in Den Haag compositie studeerde, heeft inmiddels zijn weg in het Nederlands muziekleven meer dan gevonden. Via zijn activiteiten in de Nieuwe Uilenburger Synagoge en de Leo Smit Stichting, beide in Amsterdam, draagt hij zelfs aanmerkelijk bij tot de verrijking ervan. Voorop staat de herontdekking van werken van Joodse Nederlanders, zoals Leo Smit, wier levensdraad in de oorlog abrupt werd afgesneden.

Als voortzetter van een schijnbaar afgebroken traditie lijkt hij zich in zijn meest recente werken meer en meer te profileren. Waar we in het vroege concertino voor altsaxofoon (1988) en de symfonie in Es (1982) nog duidelijk de invloed van 'grote voorbeelden' als Louis Andriessen en Igor Stravinsky in de muziek terugvinden, heeft Hamburg zich in zijn recente werk een stijl eigen weten te maken, die juist afstand neemt tot deze meesters en toevlucht zoekt bij de Joodse en oriëntaalse volksmuziek.

'Zey' voor sopraan en kamerorkest gaat terug op drie jiddische gedichten die door sopraan Nienke Oostenrijk met een helder en innemend geluid worden vertolkt. Met snelle wervelingen van de klarinet en melancholieke inzetten van de solo-viool refereert dit werk onmiskenbaar aan de nu weer zo populaire klezmer muziek. Toch weet Hamburg op het juiste moment in te grijpen en voor afwisseling te zorgen. De muziek balanceert herhaaldelijk op de rand van de kitsch en lijkt met name in de voorspelbare herhalingen en omspelingen van de lyrische zangmelodie wat te gemakkelijk tot stand gekomen.

Ook in 'Schuylkill' zijn dergelijke compositorische zwaktes te bekennen: bijvoorbeeld in de zich opdringende, wat te kinderlijke ritmiek. De hele cd ademt de sfeer van verstrooiende, vertrouwde luistermuziek waaraan niemand zich een buil zal vallen. Integendeel: als geschenk zal deze schijf in bijna in elke cd-lade welkom zijn. De kwaliteit van het strijkerscorps van de Noordhollanders onder Porcelijn verrast in positieve zin.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden