Je zag hem nooit, maar je hoorde hem overal

'Liever Kips leverworst dan gewone leverworst, tadatada ta..ta..ta..ta...!' En: 'Altijd weer een gezellig moment, met de lekkerste koffie die je kent.'

Of: 'Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' En wat te denken van 'Het is ti-ta-tovenaar, 't is waar, 't is waar, 't ís waar.'

Ze behoren voor een hele generatie tot de collectieve melodieën van Nederland. Gedeelde muzikale ervaringen, die zich een mensenleven lang in het hoofd vastpinnen. En ontstaan zijn in het brein van Joop Stokkermans.

Gisteren maakte zijn management bekend dat de componist en pianist in de nacht van woensdag op donderdag na een kort ziekbed is overleden.

Stokkermans stierf in Hilversum, waar anders. Zijn aanstekelijke tunes bereikten miljoenen mensen via radio- en televisieprogramma's en reclames.

Een bekend gezicht was Stokkermans niet. Componisten als hij en genre-genoot Harry Bannink (overleden in 1999) waren geen mannen van de voorgrond.

Stokkermans laat een groot oeuvre na. Hij schreef ook muziek voor musicals (Nijntje) en films en maakte herkenningstunes voor onder meer de KRO, de Avro en de NCRV. Het kinderrepertoire van Stokkermans mag gerust legendarisch worden genoemd met de composities die hij leverde voor 'De Bereboot', 'Lawaaipapegaai', 'Barbapappa', 'Q & Q' en 'Peppi en Kokki' ('Toet-toet-boing-boing').

Zeer bekend is ook het klassieke intro-muziekje voor het Avro-programma 'Tussen Kunst en Kitsch'. Stokkermans schreef verder liedjes voor de Nederlandse deelname aan het Eurovisiesongfestival (Katinka, 1962) en componeerde verschillende Kinderen voor Kinderen-albums.

Naast de genoemde reclametunes voor Kips-leverworst en Douwe Egberts-koffie staat ook het liedje voor het niet meer bestaande agrarische attractiepark De Flevohof velen in het gehoor gebeiteld ('Beleef de dag van je leven in de Flevohof. Flevo-flevo-flevooooooo-hof!!').

Samen met Ivo de Wijs schreef Stokkermans vrijwel het gehele oeuvre van Jasperina de Jong, en voor artiesten als Paul de Leeuw en Rob de Nijs. In een reactie laat De Wijs aan het ANP weten: "Hij componeerde nooit wat hij vooraf in zijn hoofd had, maar schreef wat de tekst vroeg. Het was altijd precies wat het moest zijn."

Ter gelegenheid van het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima in 2002 schreef hij 'De Oranje Rhapsodie'.

Voor de AVRO ontwikkelde en regisseerde hij radio- en televisieprogramma's op het gebied van klassieke muziek, waaronder het Prinsengrachtconcert en 'Jonge mensen op weg naar het concertpodium'. Op Radio 4 had Stokkermans in 2002 en 2003 zijn eigen radioprogramma 'Stokkermans Solo' waarin hij door middel van zijn eigen muziekkeuze en aan de hand van opvallende krantenberichten de afgelopen week besprak.

In 1960 ontving Stokkermans de Prix d'Excellence, een hoge muzikale onderscheiding. Ook kreeg hij in 1974 de Gouden Harp, voor mensen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse lichte muziek. In 2002 werd in het Luxor Theater in Rotterdam een hommage gebracht aan Joop Stokkermans, die nog recentelijk actief was. Ivo de Wijs: "Hij leek altijd goed in zijn vel te zitten. Joop zat nog altijd vol plannen. Hij zei: Ik piek nog elke dag."

De laatste compositie schreef hij in opdracht van de jonge pianisten Lucas en Arthur Jussen.

Joop Stokkermans is 75 jaar geworden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden