Je wordt met de neus op Boulez' noten gedrukt

KLASSIEK

Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag Beyond the score *****

'Als je niet koppig bent, bereik je niets', aldus Pierre Boulez. Zo, die zit. De Franse avant-gardist is in maart negentig jaar geworden, en in vele concertkalenders krijgt zijn oeuvre dit seizoen extra aandacht. Het Holland Festival portretteert Boulez tijdens de 68ste editie.

Begin deze week wierp cellist Jean-Guihen Queyras een blik op 's meesters werk, met tekst en uitleg. Daarvoor had hij zijn studenten uit Freiburg laten overkomen. Een dag later waren we in het Muziekgebouw aan 't IJ getuige van 'Beyond the score - A portrait of Pierre Boulez', een productie die is ontwikkeld door het Chicago Symphony Orchestra en die een machtig eerbetoon vormt.

In 'Beyond the score' maak je in sneltreinvaart kennis met de componist-dirigent. Het bühnebeeld is van de architect Frank Gehry, die met een aantal verrijdbare panelen een speelse manier bedacht om gefilmd materiaal te tonen. De witte vlakken dienen als beeldscherm en vinden met behulp van podiumknechtjes en een uitgekiende choreografie steeds een andere plaats en samenstelling.

We zien Boulez in gesprek met Stravinsky, aan het werk op de bok en als oude baas thuis. Ook leren we, in het koddige Engels van de Fransman, over zijn fascinatie voor Mallarmé en hoe hij diens manier van schrijven in muziek wilde omzetten. En tussendoor een lesje over de kenmerken van een hard en zacht klinkend interval. Flarden tekst en muziek sluiten naadloos op elkaar aan.

'Improvisation sur Mallarmé I', 'Le marteau sans maître', 'Dérive II', '...explosante-fixe...', 'Anthèmes I': het is zomaar een greep uit de composities waarvan Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag onder leiding van Etienne Siebens korte en langere fragmenten lieten horen. Een en ander gelardeerd met puike solistische optredens van de ensembleleden plus de zangeressen Keren Motseri en Carina Vinke.

De jonge Boulez praat snel, pedant en zelfverzekerd. Voorbij de 80 jaar is het tempo eruit, maar is het charisma gebleven. De bezoeker wordt met zijn neus op de noten en de bouleziaanse feiten gedrukt, waarbij vorm en inhoud intelligent zijn samengebracht. Vijfentachtig minuten vliegen voorbij. Pure poëzie op het podium.

Meer Pierre Boulez: zie hollandfestival.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden