'Je wilt kunnen voelen waar je je geld in steekt'

Internet-investeerders kunnen in Amsterdamse winkel zien waar ontwerper financiering voor zoekt

ANJEL PUNTE

Voor een ontwerper is het lastig om producten in serie te laten maken. De bank schiet het geld niet meer voor. Maar de consument misschien wel. Primal Edition, een groep ondernemers in de kunst, probeert ontwerpers al langer via internet aan investeerders te helpen. Via crowdfunding: een grote groep mensen die geld inleggen. Om de producten dichterbij de investerende consument te brengen, hebben ze nu ook een winkel geopend. Gewoon offline, aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. "Mensen willen producten in het echt zien en voelen voordat ze ergens in investeren", zegt Yentl van Nierop van Primal Edition.

De winkel, waar vooralsnog vooral designmeubels staan, doet denken aan een galerie. Boven hangt een rode motorkap van een oude Triumph aan de muur. Daar worden twintig brillen van gemaakt, mits er genoeg kopers op intekenen. Via een tablet vertelt de ontwerper hoe hij op dit idee kwam en vooral hoe hij de brillen voor een groter publiek aan de man wil brengen. Met nog drie dagen te gaan heeft hij 64 procent van zijn financiering rond. Dit weekend hoopt hij de laatste brillen, voor 500 euro elk, te verkopen op een bijeenkomst van Triumphliefhebbers.

Ontwerpers krijgen zestig dagen de tijd om de consument te overtuigen van hun product. "Doel is om van te voren, in de presale, zo veel te verkopen dat het de productie op grotere schaal mogelijk maakt. Als er niet genoeg animo is, dan heeft het product de markt niet gehaald en krijgt iedereen zijn geld terug", vertelt medeoprichter Bart Tamboer.

Tamboer en zijn drie compagnons willen alleen innovatieve en naar hun smaak mooie producten een kans geven. "Kunstenaars in mijn omgeving kregen de investeringen niet rond. De bank doet het in deze tijd niet meer. Met onze manier van crowdfunding halen alleen producten waar echt vraag naar is de markt. Door de ontwerpers te coachen bij hun marketing willen we goede en mooie producten verder helpen."

De voorfinancierders krijgen een eerste limited edition met handtekening van de kunstenaar. "Gevoel bij het product en het verhaal erachter is erg belangrijk", zegt Tamboer.

Crowdfunding lost risicoprobleem van banken op
Vooral voor het midden- en kleinbedrijf is crowdfunding een uitkomst. De investeringen die deze groep vraagt, zijn voor banken niet altijd aantrekkelijk vanwege hoge risico's en een klein eigen vermogen. Zo zegt Arjen Boukema van ING: "Wij stimuleren crowdfunding. Door andere constructies, zoals een hoger risico met hoger rendement, is veel meer mogelijk dan wat de bank kan." Crowdfunding loopt uiteen van leningen met rendement tot pure giften van mensen die een product of dienst goed vinden. "De mentaliteit van beleggers verandert", zegt Martijn van Schelven van crowdfundingsplatform Geldvoorelkaar.nl. Met maandelijks 2 miljoen euro uit crowdfunding is dit een van de grootste in Nederland. "Niet alleen doordat de banken niet slim hebben gehandeld, maar ook door de transparantie dankzij internet." Voorbeelden waarbij het geld niet volgens afspraak werd ingezet, kan hij niet zo snel noemen. Om dit zo te houden wil hij een keurmerk opstellen. "Voor het einde van het jaar hopen we, samen met het ministerie van Economische Zaken, een eerste versie te hebben."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden