Je privacy moet je zelf beschermen

(123people) Beeld
(123people)

Nederlanders zijn massaal bevreesd voor het verlies van hun privacy op internet. Maar ze houden vooral zichzelf verantwoordelijk voor de bescherming van hun persoonsgegevens.

Dat blijkt uit een peiling in opdracht van zoekmachine 123people in dertien landen onder meer dan vijfduizend mensen. Dit onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van Data Privacy Day die jaarlijks plaatsheeft op 28 januari. Deze dag is geïnitieerd door de Raad van Europa in 1981 en zelfs bij wet is vastgelegd door de Senaat in de Verenigde Staten.

Van de bevraagde Nederlanders vindt maar liefst 90 procent het zeker of zeer waarschijnlijk dat de persoonlijke reputatie en de privacy op internet gevaar lopen. Daarmee loopt Nederland in de pas met de sfeer in andere landen over privacy.

Nochtans weerhoudt dat mensen er niet van om massaal accounts aan te maken op sociale-mediasites als Hyves, Facebook en Twitter, en die ook open te stellen voor het algemene publiek. Tweederde van de bevraagden heeft een privéprofiel op een of meer sociale netwerken. van hen zegt 28 procent die profielen niet gesloten te willen houden voor de buitenwereld of voor zoekmachines, waardoor kwaadwillenden nog altijd inbreuk op hun privacy kunnen maken.

Opvallend is dat de meeste Nederlanders zichzelf verantwoordelijk houden voor de bescherming van hun privacy. Eenderde legt die verantwoordelijkheid neer bij de overheid, private ondernemingen - zoals blogplatforms, sociale netwerken en databases - en zoekmachines als Google en 123people.

“De explosie van gratis content en services zoals sociale netwerksites, zoekmachines en blogs heeft er voor gezorgd dat persoonlijke informatie handelswaar is geworden", zegt Bernhard Hoetzl, directeur marketing van 123people. "Maar zogenaamd gratis online diensten zijn niet goedkoop, en de meeste mensen beginnen daar nu de consequenties van in te zien. Ons doel is om bewustzijn te creëren met voorlichting en mensen dusdanig op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen opdat zij in staat zelf hun digitale voetafdruk te beheren in een wereld die almaar transparanter wordt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden