Je kan met psychologische trucjes aangemoedigd worden om je hypotheek af te lossen

Beeld ANP XTRA

Huizeneigenaren met een aflossingsvrije hypotheek gaan eerder over tot aflossen als zij door hun hypotheekverstrekker persoonlijker worden benaderd. Bijvoorbeeld met een sms-bericht dat ze aanmoedigt om hun online berichten inbox te openen. 

Nog beter is een persoonlijke brief met daarbij een tegoedbon voor persoonlijk advies. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en hypotheekverstrekkers ING en Florius.

Huizeneigenaren er toe bewegen om hun aflossingsvrije hypotheek te verkleinen is nu vaak nog een probleem. Dit komt, zo schrijft de AFM in het rapport, omdat  mensen niet altijd rationele keuzes maken. Er is neiging tot uitstelgedrag en de focus ligt vaak op korte termijn voordelen. Hierdoor komen mensen met een aflossingsvrije hypotheek vaak niet op tijd in actie. Terwijl dit wel nodig is. Ook een aflossingsvrije hypotheek moet aan het eind van de looptijd afgelost zijn.

Aanmoedigen

Daarom deed de Autoriteit Financiële Markten samen met Florius en ING onderzoek naar de beste methode om een klant aan te moedigen zijn hypotheek af te lossen. De methoden moesten vooral werken bij potentieel kwetsbare huizenbezitters.

Er werden twee experimenten uitgevoerd. Uit het ING experiment bleek dat het versturen van een sms bericht ervoor kan zorgen dat klanten eerder hun online bankberichten openen. Maar alleen het online bericht openen is niet voldoende, daarna moet er op een link worden geklikt. En vervolgens moet er ook nog iets aan de hypotheekschuld gedaan worden. Bijvoorbeeld een deel aflossen, een afspraak maken met de hypotheek adviseur of maandelijks geld te sparen voor de aflossing van de hypotheek. Uiteindelijk besloot 5,8 procent van alle deelnemers aan de proef iets aan hun hypotheekschuld te doen.

Efficiënter was de methode Florius. Daar werd gebruikgemaakt van een speciale brief en een speciale voucher om klanten tot actie te bewegen. In de brief werden verschillende gedragsbeïnvloedende trucjes gebruikt. Bijvoorbeeld een persoonlijke benadering, een stappenplan en een deadline. Hiermee wilde Florius klanten aanmoedigen om een afspraak te maken met een financieel adviseur. Sommige klanten kregen van de hypotheekverstrekker zelfs een tegoedbon bij hun brief, die de kosten van een afspraak met een adviseur vergoedde.

Deze combinatie was erg succesvol. Van alle huizeneigenaren die een brief met voucher ontvingen maakte 8,7 procent een afspraak met hun hypotheek adviseur, gingen extra aflossen of besloten hun aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een normale hypotheek. 

Lees ook: Huizenbezitter wiens hypotheek afloopt, laat duizenden euro's liggen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden