Je gunt Matthias Schoenaerts een betere film

BELINDA VAN DE GRAAF

Maryland

Regie: Alice Winocour. Met Matthias Schoenaerts en Diane Kruger.

**

Arme Matthias Schoenaerts. De Belgische acteur die zijn doorbraak beleefde als getroubleerde veeboer in het Vlaamse noodlotsdrama 'Rundskop', en daarna furore maakte als illegale prijsbokser in het Rivièra-avontuur 'De rouille et d'os', leek het internationaal helemaal te gaan maken.

Niet dat de aanbiedingen niet binnenstroomden. En met Carey Mulligan en Michelle Williams ook geen gebrek aan interessante tegenspeelsters. Maar een erg gelukkige hand in het kiezen van zijn filmprojecten had de Vlaamse hunk recentelijk niet.

'Far from the madding crowd' was de tegenvallende literatuurverfilming van Thomas Vinterberg, met Schoenaerts in een te zoete rol als romantische boerenkinkel. Ook in de haperende oorlogsfilm 'Suite Française' ging hij als aardige Duitse officier kopje-onder.

En nu is er dan 'Maryland', waarin Schoenaerts lijkt terug te keren in de rol van de verwarde natuurkracht uit zijn eerste successen.

Messcherp is zijn optreden als de Franse soldaat die is teruggekeerd uit Afghanistan en met een posttraumatische stress-stoornis gedwongen wordt thuis te blijven. Een oude makker weet wel een baantje voor hem als bodyguard. En zo belandt Vincent in Maryland, de luxe villa van een steenrijke Libanese zakenman die op reis moet, en vrouw en zoontje graag bewaakt ziet.

Wat zich ontspint is een psychologische thriller waarin de Franse regisseuse Alice Winocour ons via de rusteloze blik van de ex-soldaat naar de omgeving laat kijken.

Vincent vermoedt dat er iets niet pluis is, de spanning stijgt, maar als zijn vermoeden bewaarheid wordt, zakt de film ook meteen als een pudding in elkaar. Ongeloofwaardige ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Zo keert het trio na een aanslag rustig terug naar de villa, zonder politiebegeleiding. Waarom de poort openstaat, is niet belangrijk, waar het personeel is gebleven evenmin.

Waarom de vrouw (Diane Kruger) zo'n ijspegel blijft, terwijl ze net gered is, is al even onbegrijpelijk. En lijntjes uitzetten naar Afghanistan en Libanon is puur interessantdoenerij; Winocour heeft niets te zeggen over het Midden-Oosten. Blijft over een ijzersterke Matthias Schoenaerts die je graag een betere film had gegund.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden