Je gelooft je ogen niet

Een pan op het vuur staat heftig te koken. Een moeder en dochter zitten ernaast, kijk je rechts over je schouder, dan staan daar nog meer pannen en potten. Kijk je naar boven, dan is het dak van de Afrikaanse hut te zien. Het is dat de hitte niet te voelen is die er ongetwijfeld in de ruimte hangt, of dat je je eigen voeten niet ziet als je naar beneden kijkt. Anders zou je je werkelijk bij de Afrikaanse familie thuis wanen.

Welkom in de nieuwe virtual-realitybioscoop van Amsterdam - de eerste ter wereld, zegt oprichter Jip Samhoud met trots. Bezoekers zitten hier niet op een rijtje naar een groot scherm te turen, maar ieder op een draaistoel met een eigen apparaat op het hoofd. Zo'n virtual-realitybril laat zich nog het beste omschrijven als een skibril met een display op de plek van de glazen. Via die bril waan je je in een andere werkelijkheid, het geluid uit een koptelefoon maakt het af. Alsof je je hersenen fopt.

Is dit de bioscoop van de toekomst? De traditionele bios helemaal vervangen, zal het niet doen, denkt Samhoud. Maar de ervaring met zo'n bril op je hoofd, waarbij het verhaal zich overal om je heen afspeelt, overtreft de beleving van een gewone film volgens hem wel. "Je kunt mensen echt even in een andere realiteit zetten. Ik heb mijn oma van 85 jaar een keer zo'n bril opgezet met een filmpje waarbij ze over New York vloog. Daar is ze vroeger vaker geweest, maar nu kan ze er niet meer naartoe. Ze vond het geweldig. Dat vind ik nog het mooiste om te zien: mensen die de bril afzetten met een gezicht vol verwondering."

Toch heeft het ook z'n beperkingen. VR-films duren tot nu toe niet veel langer dan een half uur. De productie ervan staat nog maar in de kinderschoenen. En omdat het zoveel van de hersenen vraagt, hebben de meesten het ook wel gehad na die tijd. Datzelfde geldt voor stevig bewegende beelden - denk aan het achtbaaneffect: het gebeurt nog wel eens dat gebruikers misselijk de bril afwerpen.

De VR-bioscoop aan de Oosterdokskade in Amsterdam (een kaartje kost 12,50 euro) probeert daar rekening mee te houden en opende deze week de deuren met een niet al te heftig aanbod korte fragmenten. Zit je eerst nog bij de Afrikaanse familie in de hut, een moment later waan je je achter in een auto, kijkend tegen een rug van een man en vrouw in discussie. Draai je je helemaal om, dan kun je door de achterruit de weg zien.

Volgende week gaat ook de eerste film van Jip Samhoud zelf in première: 'In your face', geschreven door Ronald Giphart, opgenomen door zestien camera's die als een bol aan elkaar zijn geplakt. Het gaat over de vluchtelingencrisis. Want juist voor dat soort onderwerpen is VR zo geschikt, zegt Samhoud. "Omdat je er middenin zit, is de impact van VR groter dan bij een gewone film. Daarom zie je momenteel veel producties met een sociale boodschap. Een mooi middel, maar ik streef vooral naar een divers aanbod. Zo kun je bij ons uiteindelijk ook kiezen voor een horrorgenre."

En de dromen voor de toekomst zijn groot. Niet alleen bij Samhoud, hij wil nog dit jaar vestigingen openen in Londen, Parijs, Berlijn en Milaan. Ook de techniek is nog volop in ontwikkeling. Gaan we bijvoorbeeld straks thuis ook zo'n bril opzetten? Verschillende merken zetten daarop in; zo komt de nieuwste Samsung telefoon met een VR bril. En wat als je ook echt kunt rondlopen in een heel andere wereld? Volgens Samhoud gaat het die kant op, al is het wat lastig in een bioscoopsetting, erkent hij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden