'Je bent zoveel meer dan wat je aanhebt'

Iedereen kan de laatste mode bij elkaar shoppen, maar een eigen stijl is niet te koop | tekst Catrien Spijkerman | foto's Maartje Geels

"Sommige mensen gebruiken kleding als masker. Neem de zakenmensen in hun power suits, die trekken ze aan omdat ze sterk, strak en consistent willen overkomen. Bij mij werkt het andersom: ik ga uit van hoe ik me voel en pas mijn kleding daarop aan. In mijn kleding wil ik iets van mezelf laten zien.


Ik houd soms meerdere verkleedpartijen op een dag; verschillende activiteiten vragen om verschillende outfits. Als ik met vrienden afspreek, draag ik extra mooie dingen. Ik zie het als een manier om uit te drukken dat ik van ze houd, het toont dat ik moeite doe om hen te plezieren. Non-verbaal kun je een hoop dingen duidelijk maken: door de manier waarop je beweegt, de ruimte die je inneemt, je kleding.


Ik ga voorbij aan de onverschilligheid: ik wil graag iets van waarde toevoegen, bijdragen aan schoonheid. Daarmee laat ik zien dat ik niet alleen de ander waardeer, maar ook mezelf.


Kleur vind ik heel belangrijk. Ik heb het van huis uit meegekregen. Mijn vader was kunstschilder, we gingen vaak naar musea of zaten in zijn atelier met verf te klooien. Vooral sprekende kleuren laten me niet onberoerd. Ik kan uren naar een geel veld zonnebloemen staren; alsof de kleur me oplift. Maar ik houd ook erg van de bestorven kleuren die je vaak in oude schilderijen ziet. Het hangt af van het licht. In het voorjaar draag ik graag lichtere kleuren, in avondlicht kan zwart ook heel mooi staan.


Ik heb heel veel verschillende outfits. Ik ben altijd op zoek, maar mijn portemonnee laat een aankoop lang niet altijd toe. Maakt niet uit, ik heb geduld. Ik kan héél lang wachten tot het eindeloos is afgeprijsd. Zo wachtte ik vier jaar op een Armani-jasje, totdat de prijs in de buurt kwam van mijn portemonnee. Behalve voor kleuren, ben ik erg gevoelig voor mooie stoffen. Ik werd eens verliefd op een trui van fantastische wol, maar met een truttig model. Ik heb hem tóch gekocht, helemaal uitgehaald, en zelf opnieuw gebreid.


Veel mensen kleden zich volgens de 'mode', maar het is helemaal niet gezegd dat het modebeeld past bij je figuur en persoonlijkheid. Ik geef workshops 'Spelen met kleding'. We hebben het over welke kleuren je goed doen, en hoe stoffen je aanwezigheid vormgeven: zwieren ze om je lichaam, of omvatten ze je silhouet? Maar het gaat bovenal over de balans tussen buitenkant en binnenkant. Want je bent zoveel meer dan wat je aanhebt."


Rokje


"Het is een van de duurste kledingstukken die ik ooit heb gekocht. Nee, ik zeg niet hoeveel het kostte. Véél te duur. Het is van Jill Sander, dan weet je het wel. Maar het was voor een bijzondere gelegenheid, dan kan zoiets af en toe. De stof is heel mooi geweven.


De draad die het meest bovenkomt, is lichter dan de draden die eronder liggen. Daardoor krijgt de stof diepte, heel geraffineerd. Daarbij is het prachtig linnen. Het kreukt natuurlijk, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Ik vind het eigenlijk wel leuk als een chic kledingstuk een beetje shabby wordt.


Er hoort ook een jasje bij, maar dat is een beetje onderhevig aan het tijdsbeeld. Het is nét te lang, waardoor het nu wat lijzig maakt. Maar het is te mooi om in te knippen, dus ik wacht wel totdat het straatbeeld weer verandert. Vroeg of laat herhaalt alles zich."


Ketting


"Ik heb hem zelf gemaakt. Kun je zien wat het zijn? Nespresso-cupjes, what else! Ik heb het niet zelf verzonnen hoor, maar van iemand afgekeken. Heel simpel, opgerolde cupjes met een elastieken draad erdoor. Je kan ze in alle kleuren maken. Ik heb er al heel wat vriendinnen gelukkig mee gemaakt."

Schoenen en kousen

"Zijn die schoenen niet waanzinnig? Ik heb ze niet vaak aan, want je moet een beetje als een eend lopen omdat de neus anders gaat kreuken. Een vriendin van mij heeft ze ook, zij heeft gewoon een stuk van de neus afgezaagd. Dat zou ik nooit doen, zonde!


Die combinatie van citroen-goudgeel en groen is ontzettend goed, en met die de neus erbij heeft het een beetje een clown-achtig effect. Het doet me echt plezier ermee te lopen.


Mijn kousen zijn fantastisch, want je ziet ze niet zitten - zelfs niet op de hak. Blote benen heb ik zelden, wel vaak gekleurde benen. Lichtgroene in de zomer bijvoorbeeld, dat combineert lekker met rood."


Masker


"Als actrice en docent drama heb ik veel gewerkt met maskers. Met een masker op kan een acteur geen gezichtsuitdrukking laten zien en praat hij niet. Hij moet dus op een fysieke manier zijn personage tot leven brengen. Deze manier van werken heeft me veel gegeven, daarom houd ik het masker als inspiratiebron nog altijd achter de hand."

Jasje

"Dit jasje is gemaakt van een Kantha-kleed, die al eeuwenlang in India worden gemaakt. De kleden worden met de hand geverfd en doorgestikt - een ongelofelijk karwei. Ik heb het jasje gevonden in een winkeltje op de Amsterdamse Prinsengracht. De eigenaresse koopt de kleden in, maakt ze schoon, en laat er jasjes van maken. Van deze jas bestaat geen enkel ander exemplaar.


De kleur is fantastisch. Hier zijn geen chemische kleurstoffen aan te pas gekomen, dat zie je meteen. Het heeft een hoop mogelijkheden. In de winter draag ik het binnen, in de zomer kan-ie als buitenjas. De binnenkant is minstens zo mooi, ik draag het ook binnenstebuiten."


mijn stijl


Handschoenen


"Bij deze handschoenen viel ik voor de kleur. Ik vond ze in een tweedehandswinkel. Ik denk dat ze uit de jaren zeventig komen. Wel nylon, helaas. Ik heb ze ook binnen aan, ze maken een outfit af. Al hangt het ervan af hoe ik me voel. Soms denk ik ineens: nu is het misschien raar. Dan houd ik er één aan, of ik doe ze half in de zakken van een jasje, zodat de kleur er toch nog een beetje uitsteekt."


Tatjana Brinkman (71) is actrice en docent drama. Zij wil met haar kleding graag waarde toevoegen en schoonheid bijdragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden