JAZZ

HOORN - “Het zijn ondingen, die potjes, maar ze klinken wel aardig.” Met die 'potjes' bedoelde Angelo Verploegen het afgelopen weekeinde in de Hoornse Jazzclub Jazz Affairs de metalen dempers op zijn trompet. Daarmee speelde hij subliem 'An angel's work is never done', een verstilde, verrassend gevoelige melodie.

KEES POLLING

Het stuk is tevens het titelstuk van de debuut-cd van de nieuwe groep Toïs, een trio dat Verploegen opzette met bassist Tjitze Vogel en drummer Bram Wijland. “Toïs gaat over het creëren van een open en communicatieve atmosfeer. De muziek wordt niet teruggebracht tot een bepaalde stijl - het komt uit diverse plekken, het gaat naar diverse plekken, voortdurend reikend naar intimiteit”, stellen de musici in het cd-boekje.

Op de plaat wordt die intimiteit makkelijk bereikt. Moeilijker is dat in de concertzaal, waar afleiding in de meest uiteenlopende vormen op de loer ligt. In Het Huis Verloren, waar de Hoornse Jazzclub gemiddeld twee keer per maand jazzconcerten presenteert, hadden de musici daar weinig moeite mee. Ook de stilistische diversiteit was in orde. Van de neobop, die Verploegen al jaren met Wijland speelt in The Houdini's, is in Toïs weinig merkbaar. Dat ligt enerzijds aan Vogel, die zich in eigen bandjes als Vogelvijf op modernere jazz richt dan The Houdini's dat doorgaans doen. Maar meer nog aan de open houding van het drietal om echt ongebonden met muziek om te gaan.

Fraaie voorbeelden van dat laatste vormen enkele nummers van Verploegen, die alles met grootheden uit de jazzmuziek te maken hebben, maar daar inhoudelijk ook weer duidelijk aan voorbijgaan. 'Nou en' is bijvoorbeeld geënt op de Miles-Davis-compositie 'So what' en 'Dewey' (de middelste naam van Davis) schreef hij naar aanleiding van een biografie die hij van de trompettist schreef. Hoewel beide stukken doen denken aan de grote Amerikaanse trompettist, eigent Verploegen zich het materiaal zodanig toe, dat je uitsluitend oor hebt voor wat hij daar mee doet. Datzelfde geldt voor 'Brad's feast', dat hij schreef daags na een concert van meesterpianist Brad Mehldau in het Amsterdamse BIM-huis. Uiteindelijk hoort de jazzkenner hierin toch vooral Verploegen, en natuurlijk Vogel en Wijland!

Toïs, die, zo vertelde Verploegen, zijn bestaan dankt aan een suggestie van de programmeur van de Hoornse Jazzclub, zette vorig jaar acht composities op de plaat. In Hoorn werden stukken van de cd aangevuld met nieuwe, even geslaagde nummers, die aangaven dat Toïs niet van plan is het bij die ene cd te laten. Gelukkig maar. De Nederlandse jazz is er een prachtig trio rijker door.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden