jazz

Deze maand in Nijmegen (O42, 5), Eindhoven (Wilhelmina, 10) en Amsterdam (BIM-huis, 22).

Natuurlijk, Available Jelly bevindt zich al jaren aan de top van de Nederlandse jazz, en logischerwijze komt dat mede door de musici die er deel van uit maken. Niettemin maakt Bert Palinckx' opsomming van de musici een verbijsterende indruk. Hoe kan het ook anders? Hier staat la crème de la crème, de absolute top van de Nederlandse jazz- en improvisatiemuziek. Krijg je de opdracht zelf een groep samen te stellen, dan kom je onwillekeurig op deze zes musici uit.

Altsaxofonist en klarinettist Michael Moore behoort al tijden in het rijtje van de allergrootste jazzmusici. Hij heeft ze niet persoonlijk gekend, maar later in de jazzhemel wordt er vast een plaatsje voor hem ingeruimd naast jazzgoden als Parker, Monk, Ellington. Op altsax en klarinet is Moore een absolute gigant. En dat is hij ook als componist van de prachtigste meesterwerkjes.

Van tenorsaxofonist Tobias Delius kun je zeggen dat hij een 'te' persoonlijke sound heeft - daar moet je van houden. Maar die fraai omfloerste sound is wel heel speciaal.

Hij vertelt zijn eigen verhaal, en laat zich daar niet vanaf brengen. Datzelfde geldt voor musici als Wolter Wierbos - absoluut ongeëvenaard op trombone - en Eric Boeren.

Van de laatste kun je zeggen dat hij de aanhoudende strijd met collega's als Eric Vloeimans en Jarmo Hoogendijk op 'technische' punten verliest. Maar als improvisator is hij net zo'n grootheid als zijn metgezellen in Available Jelly.

En wat kan er mis gaan met een ritmesectie met Ernst Glerum (Nederlands beste bassist) en Michael Vatcher (Nederlands beste slagwerker)? Niets, zo lieten ze in Paradox horen. Een enkel nummer begonnen ze met z'n tweeën op zo'n manier dat de andere musici even overbodig waren.

Musici kunnen nog zo goed zijn, als ze samen 'niets' hebben, is er een probleem. Dat is ook het opmerkelijke van de musici van Available Jelly. Het gaat hen niet om persoonlijke hoogstandjes, maar om een pure muzikale collectieve schoonheid. Ze staan niet op het podium met een houding van 'kijk mij eens', maar werken eendrachtig samen aan een totaalprodukt. En ze genieten! Zelden heb ik musici zo zien genieten. Glunderend kijken ze elkaar aan na elk nummer. Ze lachen naar elkaar, ze roepen enthousiaste aanmoedigingskreten. Zo fijn hebben ze het.

Wat de muziek van Available Jelly verder zo exceptioneel maakt, is de volkomen natuurlijkheid waarmee stijlen uit de jazzgeschiedenis (en daarbuiten) verbonden worden op een onmiskenbaar hedendaagse manier, maar met alle respect voor het verleden.

Ze improviseren zoals dat in de vroegere New Orleans jazz gebeurde, met een hartverwarmende vanzelfsprekend- en losheid, zo mooi. Ze beheersen alles en gaan vanuit een lome ballad in een handomdraai naar een fel gespeeld stukje freejazz, om weer, met een griezelige timing, terug te keren naar de zwoele beat, of introduceren na een korte versnelling een nieuw thema.

Available Jelly grossiert, kortom, in genot. Voor zichzelf en voor het publiek. Availavle Jelly is een wereldband, die niemand mag missen!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden