jazz

'Encounters Of The Fourth World' (B+W Music BWO 45; distributie Bertus).

KEES POLLING

Wat Moreira en Purim betreft, lijkt er sindsdien weinig te zijn gebeurd. De muziek die ze nu maken, klinkt niet veel anders dan toen. De aanpak is wat losser, de presentatie wat minder statisch. Maar inhoudelijk, zo bleek woensdag in de goed gevulde zaal The Max in de Melkweg, staan ze nu dezelfde, met exotische ritmes en elementen uit de fusionmuziek gekruide Brazilian jazz voor als toen.

Bijna een jaar geleden speelde dezelfde groep in het BIM-huis en degenen die dat concert bijwoonden, vertellen daar een jaar later nog enthousiaste verhalen over. En wie de op het Engelse label B+W Music uitgebrachte cd 'Encounters Of The Fourth World', met opnamen van dit concert, hoort, is geneigd hen gelijk te geven.

Toch wist Fourth World in de Melkweg niet opnieuw te overtuigen. Misschien lag het aan het snoeiharde volume, of ontbrak het de groep aan inspiratie. Aan de individuele kwaliteiten van de musici lag het echter niet. Op de gierende solo's van gitarist José Neto viel weinig af te dingen. Jovino Santos Neto vulde op zijn keyboards degelijk de gaten en basgitarist Gary Brown was zowel ritmisch als melodisch actief een kei.

De basis van Fourth World wordt gevormd door Airto Moreira en Flora Purim. Moreira's beheersing van drums en exotisch slagwerk was subliem. Zijn solo op tamboerijn, waarbij hij zichzelf begeleidde met zang, was een hoogtepunt van het optreden.

Purim zong bijna al haar liedjes in het Portugees, op die omfloerste, relaxte manier die in Braziliaanse muziek zo gewoon is. Ook scatte ze dat het een lust was en droeg ze bij aan collectief geïmproviseerde delen. Maar gewoon een ontspannen gezongen ballade zat er niet in. Een vanwege Valentijnsdag aan haar 'grote en enige liefde' Airto Moreira opgedragen lied getuigde wel van passie, maar echt liefdevol klonk ze niet.

Nee, het ontbrak de leden van Fourth World aan overtuiging om een artistiek coherent produkt neer te zetten. Al kunnen ze met wat minder decibellen en wat meer nostalgische verwijzingen, zo een trendy popcorn- of easy-tune party op stelten zetten. Maar of dat nou voor hen pleit?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden