jazz

AMSTERDAMTegen het einde van de eerste set werd het vrijblijvende jam session-achtige karakter even verlaten en stond er donderdag een 'echt', verrassend hecht klinkend kwintet op het podium van het BIMhuis. Er verscheen bladmuziek op de lessenaars met de noten van een verstilde bluesballad.

Bassist Ernst Glerum en slagwerker Han Bennink gaven de basis van deze blues gevoelvol vorm. In hun solo's gingen de twee blazers, klarinettist Ab Baars en trompettist Erik Boeren, een stap verder. Ze rekten de blues op adembenemende wijze uit en verkenden onvermoede aspecten.

De leider van het kwintet, pianist Curtis Clark bleef in zijn spel nog het dichtst bij de oorspronkelijke bluesvorm. Maar hij is dan ook en Amerikaan en zwart. Daarbij kent hij de jazztraditie als zijn broekzak en is hij tevens thuis in de moderne improvisatiemuziek.

In het BIM-huis presenteerde Clark het resultaat van een zogenaamde 'Carte Blanche'-opdracht. Hoewel het gebeuren veel weg had van een informele jam session, manifesteerde de pianist zich duidelijk als degene die de touwtjes in handen wilde houden. Spijtig was dat Clark daarbij als instrumentalist een ondergeschikte rol speelde. Meestentijds was zijn functie die van begeleider, zoals in een duo met zangeres Peggy Larson, die zich waagde aan een oude Beatles-song. Zeer boeiend was de ontmoeting van Clark met de Schotse pianist Alex Maguire, al cijferde de Amerikaan zich zelfs hierin weg. Het was vooral Maguire die in dit duo telkens het voortouw nam. De Schot leverde de thema's en bepaalde het stramien van thema, vrije uitwerking, thema. Clark volgde met parelende, bedachtzaam neergezette noten.

Een belangrijke rol was deze avond weggelegd voor de Afrikaanse zanger Mola Sylla. In beide sets gaf hij fraaie staaltjes van bezwerende zang ten beste, die de aandachtig luisterende toeschouwers gekluisterd hield aan hun stoelen.

De tweede set won de vrijblijvendheid het van de artistieke pretentie. De twaalf musici op het podium ontwikkelden een fel swingende, maar anarchistisch bruisende kakofonie, waarbij ze gemakshalve even vergaten dat ze er niet alleen voor hun eigen plezier stonden. Een jammerlijke slipper.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden