jazz

HILVERSUM - Het was feest donderdagavond in Grand Café Gooiland. Sesjun, het jazzradioprogramma van de Tros vierde er niet alleen zijn vijfentwintigste verjaardag met een groots opgezet marathonconcert. Het vierde ook de overwinning op de Tros-directie die op haar voornemen was teruggekomen om fiks te korten op het programmabudget.

KEES POLLING

Dat het feestje niet werd gevierd in Nick Vollebregts jazzcafé in Laren - Sesjuns vaste, vrij kleine podium - kwam door de verwachte publieke belangstelling, en doordat er bijna vijftig musici zouden meespelen.

Voor het jubileumprogramma had een feestcommissie - de pianisten Rob van Bavel, Rein de Graaff, Henk Meutgeert en Cees Slinger - het concept van de in de jazz zo belangrijke jamsessie nieuw leven in geroepen. De bedoeling was dat er een ononderbroken blues gespeeld zou worden, waarbij musici elkaar voortdurend zouden afwisselen. Dat lukte niet helemaal, doordat er niet zozeer musici weggingen en bijkwamen, maar er voornamelijk hele groepen werden gewisseld. Aanvankelijk werd geprobeerd de 'flow' erin te houden, zoals in het begin toen Rein de Graaff in zijn eentje door bleef spelen, totdat de nieuwe musici op het podium stonden en Cees Slinger zijn taak over kon nemen. Op andere momenten waren het slagwerkers of gitaristen die voorkwamen dat er even geen muziek klonk.

Het gegeven van een blues (volgens presentator Cees Schrama “Muziek in twaalf maten en over drie akkoorden, maar met tal van variatiemogelijkheden”) die ruim twee uur zou klinken, is interessant. Ook dat er in die tijd allerlei composities langskomen die de blues van andere kanten belichten, is aardig. Maar of het ook echt goed klinkt, is bovenal afhankelijk van de musici. Nu is Sesjun een mainstream-jazzprogramma, dat geen ruimte biedt aan nieuwe jazzvormen. En dat bleek ook uit de lijst musici, met uitsluitend namen uit de gematigde jazz.

Gelukkig werd er door de meeste musici geïnspireerd en met zichtbaar plezier gespeeld. Zelfs de opening, met musici die er in de allereerste uitzending op 17 mei 1973 bij waren (waaronder de drie saxofonisten Gijs Hendriks, Dick Vennik en Ferdinand Povel), klonk lekker aanstekelijk.

Musici die in positieve zin opvielen, waren trombonist Ilja Gort (in een felle solo in Cedar Waltons 'Shake Jake', uitgevoerd door het Cees Slinger Octet) en Jarmo Hoogendijk bij het Rein de Graaff Sextet. Een goede indruk maakte ook het nieuwe Rob van Bavel Septet, met de rietblazers Piet Noordijk en Toon Roos en koperblazer Ack van Rooyen. Vooral Van Bavel imponeerde met een ondanks de historische ballast fris klinkende solo in de Wayne Shorter-compositie 'Footprints'. Het kan allemaal wat losser, maar het goede begin is er.

Vanaf volgende week zendt Sesjun herhalingen uit van oude concertopnamen, maar dit najaar komt Sesjun weer als vanouds uit Nick Vollebregts jazzcafé, opnieuw op de donderdagavond, maar dan op radio 4.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden