Jazz uit de vierde wereld

Chapin. KFWCD-132 (Distributie: Knitting Factory); Kondo. Jaro 4161 (Distributie: Via); Pullen. Blue Note CDP 0 7777 89233 (Distributie: EMI); Fourth World. B & W Music, BW030 (Distributie: Dureco).

Inhoudelijk is de naam evenzeer een terechte keus, zoals de groep op het afgelopen North Sea Jazz Festival liet horen. Hun titelloze debuut-cd geeft daar nu ook blijk van. In hun muziek maken Purim en Moreira namelijk gebruik van zowel elementen uit de 'derde' als uit de westerse wereld. De boventoon in deze aanstekelijke culturele samensmelting voeren Braziliaanse en Caraibische stijlen en Amerikaanse fusion en jazz. Fourth World's muziek is even afwisselend als de invloeden en biedt een vrolijke muzikale tocht langs stille junglepaden en snelwegen in het westen.

Pianist Don Pullen zoekt zijn inspiratie ook buiten de geijkte jazzsector. Zoals met zijn African-Brazilian Connection. Daarin speelt hij met de Senegalese Mor Thiam en de Braziliaanse Guilhermo Franco (allerhande percussie-instrumenten), de Braziliaanse bassist Nilson Matta en de Amerikaanse Panamees Carlos Ward op altsaxofoon en fluit.

Met hen maakte Don Pullen de cd 'Ode To Life'. Deze is opgedragen aan de november vorig jaar overleden saxofonist George Adams, jarenlang Pullens vaste muzikale partner. De basis van de muziek op deze cd is de jazz waarmee Pullen zich bezighoudt sinds hun tijd bij Charles Mingus in de jaren zestig, maar intensief bewerkt door invloeden uit Afrika en Latijns Amerika.

Deze aanpak levert fraaie staaltjes van exotisch klinkende jazz op, zoals Matta's 'Paraty' en Pullens 'Variation On Ode To Life'. Daarin weven de percussionisten indrukwekkende patronen, waarin Pullen en Ward in opwindende solo's fantasievolle accenten plaatsen.

Voor zijn live opgenomen cd 'Insomnia' voegde freebop-altsaxofonist en fluitist Thomas Chapin een vijf man sterke blazerssectie toe aan zijn vaste trio. Hoewel twee triostukken laten horen dat het trio het ook zonder bijstand redt, maken vooral de groepsstukken deze cd zo genietbaar. De tuba van Marcus Rojas gromt ingetogen, de trombones van Curtis Fowlkes en Peter McEachern knorren vervaarlijk en de trompetten van Al Bryant en Frank London spetteren. En Chapin speelt compromisloos gierende solo's.

Op de laatste Summer Sessions bood het avontuurlijke trompetspel van de Japanner Toshinori Kondo tegenwicht aan het rauwe spel van saxofonist Peter Brotzmann. Met zijn eigen groep IMA brengt Kondo vervormde hardcore-jazz. Live doet IMA meestal een aanslag op de trommelvliezen van de luisteraars. Thuis in de cd-speler klinkt de nieuwe IMA-cd 'Brain War' opvallend helder.

Helaas is de muziek ritmisch vooral geschikt voor de dansvloer en boeien de melodieen minder dan op eerdere cd's. In zijn solo's weigert Kondo zich echter te beperken. Die bouwt hij meestentijds op met razendsnelle loopjes, al wil hij ook wel eens a la Miles Davis rustig zijn solo noot voor noot neerzetten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden