'Jazz staat voor mij gelijk aan vrijheid'

Dinsdag presenteert de Utrechtse jazz-zangeres Denise Jannah haar nieuwe cd, 'The madness of our love', in het Thalia Theater in IJmuiden. Het is haar derde album voor het gerenommeerde Amerikaanse jazzlabel Blue Note, waarbij ze sinds 1995 onder contract staat. Internationaal doorgebroken is Jannah nog altijd niet, maar er is alle vertrouwen dat die doorbraak niet lang op zich zal laten wachten.

Jazz zingt Denise Jannah al een jaar of zestien. Kort na haar studie aan het Hilversums Conservatorium debuteerde ze in 1991 met de cd 'Take it from the top'. Haar derde cd, 'I was born in love with you', verscheen in 1995 bij het befaamde Amerikaanse jazzlabel Blue Note. Bruce Lundvall, Blue Note's grote baas, haalde Jannah binnen als een grote ster die het alleen nog maar hoefde te maken. Dat is evenwel niet gebeurd.

De zangeres geeft toe dat ze in de Verenigde Staten nog niet echt doorgebroken is. ,,Ik ben in de VS niet een van de grote namen. Niettemin worden mijn platen - én concerten - er goed ontvangen. Goed genoeg om op te vallen bij critici en andere musici. Collega's als Christian McBride, Billy Hart en Nicholas Payton kwamen in de studio gezellig langs. Vlak voordat ik begin juni in New York de studio inging voor de opnamen van mijn cd 'The madness of our love', gaf ik met hetzelfde trio twee concerten in Charleston, South-Carolina. Het laatste optreden was een openluchtconcert voor 1200 mensen. Daarop heb ik mooie recensies gekregen.'

,,Natuurlijk', vervolgt ze openhartig, ,,hadden ze bij Blue Note gehoopt dat ik sneller zou doorbreken. Maar ze hebben geen tijdlimiet gesteld. Op zich ben ik er nu wel klaar voor, al heb ik niet alles in de hand. Net zomin als zij die grote plannen met je hebben. Ik ga ervan uit dat niets voor zijn tijd gebeurt en dat alles zijn tijd heeft. Dat klinkt misschien zweverig, maar daar geloof ik in. Ik laat het gebeuren. Niet dat ik achteroverleun en er niets voor doe, want ik werk er keihard voor en leg contacten waar mogelijk. Ik ben geen onmondig kind. Maar Amerika is zó groot. Mij gaat het er om dat ik me kan uitleven in mijn muziek, dat ik voldoende werk heb, dat ik zelf kan bepalen wie er op mijn platen spelen, en dat niemand voor mij uitmaakt welke liedjes ik zing. Als het daarmee goed zit, en dat zit het, zie ik de rest wel. Daarin ben ik heel relaxed.'

Op haar vorige album voor Blue Note, 'Different colours', speelde Jannah met Nederlandse musici. Haar eerste en haar nieuwe album voor Blue Note maakte ze met Amerikanen. Op 'The madness of our love' wordt ze begeleid door haar vaste Nederlandse pianist Bert van den Brink en twee Amerikanen: bassist Ira Coleman en drummer Carl Allen. ,,Doordat we vlak ervoor enkele concerten hadden gedaan, gingen we goed ingespeeld de studio in. En voor de huidige tournee zijn ze speciaal overgevlogen.'

De zangeres beaamt dat de belangrijkste reden om met Amerikaanse musici te werken een commerciële is. ,,Het heeft te maken met marketingaspecten. Bruce Lundvall vroeg mij om na 'Different colours' weer een echte Amerikaanse plaat te maken. Ook qua bezetting. Dan ligt zo'n plaat daar makkelijker in de markt. Wat het repertoire betreft heb ik geen beperkingen opgelegd gekregen, ik had geheel de vrije hand.' 'The madness of our love' is een echt jazzalbum geworden. Dus echt Amerikaans. ,,In zoverre', merkt ze kritisch op, ,,dat jazz tegenwoordig een internationale taal is.' Na die opmerking valt een stilte. ,,Ja', zegt ze dan, ,,dit is een echt jazzalbum. Maar als ik had gewild, had ik net zo goed Surinaamse of Braziliaanse liedjes kunnen verjazzen.' De cd bevat behalve standards drie nieuwe composities, waarvan tweeënhalf van Jannah's hand. ,,Van de titelsong heb ik alleen de muziek gemaakt. De tekst is van een bevriende Amerikaanse journaliste die in Nederland woont. Voor de nummers 'Wide awake' en 'If only' schreef ik zowel tekst als muziek.'

Volgens Denise Jannah staan haar eigen nummers volkomen los van haar achtergrond als Surinaamse in Utrecht. ,,Daar denk ik eigenlijk nooit over na. Muziek is muziek. Niet dat er iets mis mee is als je achtergrond te horen is, maar zo bekijk ik het helemaal niet. Als ik Braziliaans repertoire zing, word ik één met Braziliaanse muziek, zodra ik jazz zing, doe ik dat als jazz-zangeres. Je kunt die stijlen op elkaar en door elkaar laten doorwerken. Dat is juist de kracht van jazz. Maar of dat betekent dat mijn achtergrond een rol speelt in mijn composities? Ik hoor het er in ieder geval niet aan af.'

Haar teksten krijgt ze op allerlei manieren aangereikt. Door associaties, doordat ze iets ziet of hoort, een telefoontje dat ze krijgt. ,,Echt van alles. Het hoeft niet eens met mijzelf te maken te hebben. Het nummer 'If only' op mijn nieuwe cd begon als instrumentaal nummer. Pas later kwam een passende tekst boven borrelen. Ik zeg het bewust zo. Ik ga er niet voor zitten. Zonder inspiratie komt er niets. Als het eenmaal gaat, gaat het ook snel. Het begint te borrelen en zodra het kookt, moet ik me haasten om het al schrijvende bij te houden. Anders is het weer weg en ben ik te laat.'

De zangeres benadrukt dat ze haar nieuwe cd bewust met een triobezetting heeft opgenomen. ,,Ik wilde het klein houden. En daarin weer groot. Ik had er meer solisten bij kunnen nemen, als toeters en bellen voor de versiering, maar ik heb gekozen voor één solist met een trio als eenheid. Daar doe ik het mee. De spanning er in houden zonder extra kleuring door andere solisten is net zo goed een uitdaging. Ik hou ervan net niet het voor de hand liggende te doen. Jazz staat voor mij gelijk aan vrijheid. Het is net als wanneer spelende kinderen op straat een groot vak tekenen met kleine vakjes, waarin van alles gebeurt. De lijnen zijn bepaald, maar daarbinnen kunnen ze alle kanten op. Zo is het ook bij mij met het trio. Als zangeres zit je niet op een eiland, je voedt elkaar daarentegen met ideeën.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden