Jazz aan de Maas

Morgen vindt de tweede Rotterdamse editie van North Sea Jazz plaats. Wellicht heeft de Maasstad deze keer wel de vibe, die vorig jaar zo ontbrak.

Met de aanwezigheid van regisseur Spike Lee bij een programma over zijn jarenlange samenwerking met componist/muzikant Terence Blanchard, begint vanavond in Lantaarn/Venster in Rotterdam het 32ste North Sea Jazz Festival. Een voorproefje van het driedaagse jazzfestival dat morgen, zaterdag en zondag plaatsheeft in en rond Ahoy’. Maar eigenlijk is North Sea Jazz al begonnen, op een enorm schip dat vorige week vanuit Kopenhagen vertrok en morgenochtend om acht uur aanmeert bij Hotel New York in Rotterdam.

De North Sea Jazz Cruise bevat veel artiesten en ruim duizend jazzliefhebbers die vanaf morgen aan land verder spelen en genieten. Bassist-producer Marcus Miller is de muzikale gastheer op die drijvende stad, en zette het programma in elkaar. Spelen op een boot, hij moest wennen aan het idee. „Ik dacht: ik ga echt niet op iemand z’n boot spelen.” Maar in Amerika ging hij een stukje mee met een soortgelijke tocht. „Het was eigenlijk erg leuk. Toen moest ik al die muzikanten nog overhalen, want die dachten er net zo over als ik eerst. Ik belde John Scofield en hij wilde wel toen ik loog dat Herbie Hancock mee zou doen. Toen zei ik tegen Herbie Hancock dat Scofield er zou zijn. Zo heb ik iedereen bij elkaar gekregen.”

Naast gitarist Scofield en toetsenist Hancock geven ook saxofonisten Kirk Whalum en David Sanborn, zangeres Dee Dee Bridgewater, trompettist Roy Hargrove en pianist McCoy Tyner optredens aan boord. Een leuk initiatief van het zoutwaterfestival, maar komen cruiseschepen niet in het nieuws wegens massale voedselvergiftiging of buikgriep of andere ellende onder de reizigers? Welnee, het risico dat die muzikanten zo worden uitgeschakeld, bestaat niet, zegt festivaldirecteur Jan Willem Luyken (38). „Het is een kwaliteitsreis.” Wegens drukte kan hij die zelf niet bijwonen. „Maar mijn moeder is aan boord en stuurt af en toe een sms dat het heel leuk is.” Er zijn hutten van 1400 euro tot negenmaal zo duur. „Maar alle maaltijden, de optredens aan boord en het festival zijn inbegrepen, dus die 1400 euro is een redelijke prijs.”

Vorig jaar was North Sea Jazz voor het eerst in Rotterdam, en die editie was voor de organisatie ’heel geslaagd’. „Wel konden we het nog preciezer afstellen. We hebben nu extra gangen gecreëerd om de publieksstroom beter aan te kunnen. Sommige podia zijn gedraaid, wat een beter geluid oplevert. En dit jaar hebben we meer buitenruimte, er komt een openluchtpodium bij, waardoor we op vijftien podia zitten. Het festival heeft daarmee weer dezelfde sterkte als voorheen in Den Haag.”

Er kwamen vorig jaar 63.000 bezoekers. „Dagelijks kunnen er 23.000 naar binnen. We verwachten dat er na drie dagen zeventigduizend festivalgangers zijn geweest, en dan zitten we ook daarmee op het oude niveau van Den Haag.”

Den Haag, waar de NSJ-historie ligt, blijft een ijkpunt, maar er is geen lobby vanuit de hofstad om het festival weer terug te krijgen. „Dat zou ook weinig zin hebben. We hebben met Rotterdam een tienjarig contract, en Ahoy’ is de enige locatie waar dit festival, met kleine en heel grote podia, kan plaatsvinden.”

De gemiddelde bezoeker ziet er jaren hetzelfde uit. „Zijn of haar leeftijd schommelt al heel lang tussen de 36 en 38. Er zijn evenveel mannen als vrouwen, het publiek is hoog opgeleid en zit in de hogere inkomensgroep.” De overgang naar Rotterdam heeft daar weinig aan veranderd.

Toch had Den Haag een vibe die in Rotterdam ontbrak, vertelde Marcus Miller op zijn boot: „Daar hadden we na afloop de hotels waar iedereen nog ging jammen.” Luyken: „In Den Haag vonden in Bel Air inderdaad roemruchte sessies plaats. Maar vorig jaar werd er in het Hilton in Rotterdam ook nog lang gespeeld, en Miller was daarbij. Soulzangeres Leela James zong er tot zes uur in de ochtend. Ik denk dat de nieuwe tradities nog moeten groeien.”

Dit jaar komen onder meer popzangeres Katie Melua, rapper Snoop Dogg en funklegende Sly & The Family Stone naar Rotterdam. Trompettist Roy Hargrove zei aan boord van het jazzschip dat er te weinig echte jazz geprogrammeerd staat: „Ik weet ook wel dat sommige soul-, funk- en popacts meer kaarten verkopen. Maar de organisatie moet de kans grijpen om de akoestische jazz die er nog is te koesteren en die te laten zien.” Maar volgens Luyken blijkt uit die uitspraak dat hij het programma onvoldoende kent. „Tachtig procent is altijd jazz of geïmproviseerde muziek, de overige twintig procent bestaat uit soul, funk, hiphop, r & b of dergelijke. Toen Paul Acket het festival nog organiseerde was het niet anders: toen zag je ook Van Morrison en Santana in de Statenhal.”

Persoonlijk kijkt Luyken het meest uit naar Wynton Marsalis, die artist in residence is en na lange tijd weer met het Lyncoln Center Jazz Orchestra speelt. Van Steely Dan is hij fan, en ook hoopt hij het optreden bij te wonen van hoornist Morris Kliphuis, die het Prinses Christina Jazz Concours heeft gewonnen. Maar ook naar Kim Hoorweg, die onlangs haar debuut-cd met Gershwin-songs uitbracht. „Ze is pas veertien jaar, je weet niet wat je hoort.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden