Jarig

Dans

Introdans Ensemble voor de Jeugd ***

In het revalidatiecentrum hadden ze gezegd dat zijn doel te hoog gegrepen zou zijn. Maar dan kenden ze artistiek directeur Roel Voorintholt van het Arnhemse Introdans nog niet. Op de kop af een jaar na zijn hersenbloeding behaalde Voorintholt inderdaad zijn doel: het publiek bedanken, tijdens de jubileumavond '25 jaar Introdans Ensemble voor de Jeugd' (IEJ). Het enige dansgezelschap dat dans voor kinderen presenteert, op een 'volwassen manier'. Het was een emotionele toespraak.

De bevlogen Roel Voorintholt stond 25 jaar geleden aan de wieg van de jongerendivisie van Introdans. En sturende kracht. Opmerkelijk dat het jubileumprogramma 'Jarig' is opgebouwd rond werken van Jirí Kylián, de man die Nederlands Dans Theater heeft grootgemaakt. In het Haagse krijgen ze echter geen toestemming meer om Kylián-stukken te dansen. IEJ heeft een traditie hoog te houden als het gaat om het verbinden van 'grote' choreografen aan de jeugddansgroep. Zo is van Hans van Manen bekend dat hij IEJ een warm hart toedraagt.

En inderdaad: wat is er heerlijker voor een dansmaker dan dat een jonge generatie geniet van zijn of haar balletten? Balletten worden door Voorintholt tegen het licht gehouden: bevatten ze aanknopingspunten waarmee een kind zich kan identificeren? Enig (vooral vroeg) werk van Kylián biedt dat, maar IEJ brengt met 'Jarig' helaas geen gedroomd Kylián-programma, daarvoor is de opbouw te grillig en wisselend van kwaliteit.

'Trompe l'Oeil' maakte Kylián in 1996 voor Nederlands Dans Theater 3. Door de collage van bewegingsminiatuurtjes is het een levendig werk; het duet bijvoorbeeld waarin de ballerina geïrriteerd raakt door het mobieltje van haar danseur. Typisch Kylián is de meerlagigheid. De grap komt nooit alleen.

Daarvan is de dansfilm 'Birth-Day' een prachtig voorbeeld, gemaakt ter gelegenheid van de verjaardag van muze Sabine Kupferberg. Komisch is de verwijfde kok (Gérard Lemaître) en zijn onbeholpen keukenhulpje (Sabine Kupferberg), die in een knap gezette choreografie rond deeg, eieren, pannen en pollepels een taart fabriceren. De baroksetting versterkt de ondertoon; elke viering accentueert onze vergankelijkheid.

Gedateerd is 'Un Ballo' (1991) onder een hemel van kaarslicht op Ravel. Een ingewikkeld stuk vanwege een krappe timing voor unisono koppels. Dat het lastig is, toonde. En dat moet natuurlijk niet.

Grimmig oogt de speelplaats in 'Kinderspelen', gemaakt in 1978 vlak voor Kyliáns doorbraak met 'Sinfonietta'. Op deze speelplaats spiegelen de 'kinderen' de wereld van volwassenen en dat is niet altijd even plezierig. Geladen met beeldassociaties rond Breughels gelijknamige doek is dit werk zwaar van symboliek, en wat al te zwaar van gemoed.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden